Communicatietrends
Je website verbeteren in 20 stappen
Je website verbeteren in 20 stappen
Kijk jij zelf nog wel eens naar de website van je bedrijf of organisatie alsof er een ander naar kijkt? Een buitenstaander, iemand die niets of weinig weet van wat jij doet? Voldoet je website nog aan de eisen van nu? Sluit je website nog aan op je imago en je huisstijl? Bied je genoeg relevante content? En belangrijk ook, ververs je die vaak genoeg met hagelnieuwe inhoud? Hieronder volgt een handige checklist of je website inhoudelijk nog voldoet aan de huidige eisen in 20 korte punten.
Kijk jij zelf nog wel eens naar de website van je bedrijf of organisatie alsof er een ander naar kijkt? Een buitenstaander, iemand die niets of weinig weet van wat jij doet? Voldoet je website nog aan de eisen van nu? Sluit je website nog aan op je imago en je huisstijl? Bied je genoeg relevante content? En belangrijk ook, ververs je die vaak genoeg met hagelnieuwe inhoud? Hieronder volgt een handige checklist of je website inhoudelijk nog voldoet aan de huidige eisen in 20 korte punten.
Je website verbeteren in 20 stappen
Kijk jij zelf nog wel eens naar de website van je bedrijf of organisatie alsof er een ander naar kijkt? Een buitenstaander, iemand die niets of weinig weet van wat jij doet? Voldoet je website nog aan de eisen van nu? Sluit je website nog aan op je imago en je huisstijl? Bied je genoeg relevante content? En belangrijk ook, ververs je die vaak genoeg met hagelnieuwe inhoud? Hieronder volgt een handige checklist of je website inhoudelijk nog voldoet aan de huidige eisen in 20 korte punten.
Multicopy Arnhem
- Vlamoven 20
- 6826 TN Arnhem
- arnhem@multicopy.nl
- KVK: 09068207
- Bekijk route
Neem contact op via: 026-3610017
Gesloten
- Maandag
- Dinsdag
- Woensdag
- Donderdag
- Vrijdag
- Zaterdag
- Zondag
- 08:30 - 17:00
- 08:30 - 17:00
- 08:30 - 17:00
- 08:30 - 17:00
- 08:30 - 17:00
- Gesloten
- Gesloten
Openingstijden Businesspoint PostNL
Ma: 8:30-18:00 uur
Di t/m vr: 08.00 - 18.00 uur
Za: 08.00 - 09.00 uur
Voor de statusinformatie van uw PostNL pakket en andere vragen over PostNL dienstverlening: www.postnl.nl/klantenservice/
1. Staat er ergens heel duidelijk – en goed vindbaar zonder te speuren dus – wat jouw bedrijf precies doet?
Het lijkt een open deur maar op veel websites is dat niet te vinden of ergens ver weggestopt.
2. Heb je je vestigingsplaats duidelijk vermeld ergens?
Op veel websites is die niet of moeilijk te vinden.
3. Sluit je website (zowel in vorm als inhoud) nog aan op je doel, je doelgroep en past ie bij je nieuwe producten en/of diensten?
Let daarbij ook uiterlijk en design. Past het nog bij je gewenste imago en huisstijl?
4. Kun je zelfstandig en onafhankelijk van je webdesigner dingen wijzigen of toevoegen op je website?
Of moet je bij elk detail en wissewasje mailen, appen of bellen? Zorg dat je veel zelf snel en makkelijk kunt aanpassen.
5. Zijn de teksten kort genoeg? Pakkend genoeg?
Mijd lange en niet relevante teksten. En pak direct de aandacht van je lezer, met een prikkelende kop of en ijzersterke eerste alinea. Online-lezers hebben minder geduld dan lezers van een krant of folder.
6. Hoe betere teksten en hoe vaker je nieuwe content op je website plaatst, hoe fijner Google het vindt.
Je komt dan eerder bovenaan de resultatenlijstjes.
7. Lange teksten online verboden? Groot misverstand.
Mensen lezen graag stukken van 1000, 1500 of zelfs 2000 woorden zolang de tekst maar interessant is en de opmaak overzichtelijk. Werk met opsommingen, bulletpoints, witregels en witruimte, en gebruik in langere teksten en alinea’s tussenkopjes. Tussenkopjes zijn magisch: ze maken tekst behapbaar. Houd als standaard aan één tussenkopje per 90 tot 100 woorden.
8. Stop als het even kan ook stiekeme leuke dingetjes en ervaring in je webdesign.
Zorg voor lol in de UX, oftewel gebruikservaring, zoals witgekleurde items die kleur krijgen als je erover heen beweegt met je muis, of letters die ineens groter worden of juist kleiner, of er op een andere manier uitspringen. De bezoeker moet als het even kan verrast worden en in een flow komen.
9. Verveel je lezer niet.
Redeneer eerder vanuit de klant of potentiële klant dan vanuit jouw business. Verdiep je in wat hij of zij wil lezen op jouw site, welke informatie hij of zij wil, waar zij of hij warm van wordt.
10. Staat er op elke pagina van je website wel een duidelijk zichtbare call-to-action?
Bijvoorbeeld: ‘Bel ons’, ‘Neem contact op’, ‘Vraag vrijblijvend een offerte aan’, ‘Schrijf je in voor de nieuwsbrief’, ‘Meer van zulke tips ontvangen?’. Ook al denk je misschien: dat is te veel van het goede, je moet bezoekers echt actief aanzetten tot actie. Dat werkt. Zorg dat de button waar je op moet klikken echt opvalt. Laat die goed contrasteren met de achtergrond.
11. Máák iets van je 404-pagina ofwel dodelink-pagina.
Je zorgt natuurlijk vooral dat die nooit of slechts zelden opduikt. Gebruik humor als het kan, of geef leuke of interessante informatie. De Volkskrant heeft een mooie 404-pagina: je ziet een cartoon van Sigmund die vanachter zijn bureau de bezoeker een nuttige suggestie doet: ‘Dit is misschien een goed moment voor uw ontspanningsoefeningen’.
12. Zet op een 404-pagina in ieder geval een vriendelijk tekstje die past bij wat jij bent en je bedrijf wil uitstralen.
Dus: vermijd standaard tekst. Weer gebruiken we even dat van de Volkskrant als voorbeeld: ‘Sorry, deze pagina kon niet gevonden worden. Mogelijk bestaat deze pagina niet meer, of is ze verhuisd. Tikte u zelf het webadres in? Mogelijk staat er een foutje in. Corrigeer het en probeer opnieuw.’
13. De kans is groot dat je een carrousel op je website hebt, omdat je graag meer dan één foto of onderwerp wil laten zien – of je kunt gewoon niet kiezen.
De beelden en items strijden dus letterlijk om voorrang, want je bezoeker kan er maar één tegelijk zien. Laat die carrousel dus gewoon weg en kies voor één duidelijk onderwerp per pagina. Het levert je vast meer kliks op.
14. Is het zoekvenstertje op je website wel duidelijk zichtbaar?
Die verdient een prominente plek, zeker als je website of blog veel pagina’s telt.
15. Houd invulformulieren kort en bondig.
Beter: zo kort mogelijk. Vraag niet twee keer om iemands e-mailadres, mensen voelen zich al vlug geërgerd en zijn nauwkeuriger als er maar één invulveld is. En essentieel en vaak vergeten: neem een goede bedankpagina of –venster op waarop je duidelijk maakt dat het formulier in goede orde is ontvangen.
16. Zijn je adres- en telefoonnummer en andere contactgegevens wel duidelijk te vinden?
Zorg dat het blokje ‘Contact’ op elke pagina eruit springt.
17. Zorg dat je geen storende pop-ups gebruikt.
De bezoeker wil jouw website zien, en niet schreeuwerige vensters met reclame.
18. Gebruik pop-ups alleen voor bijvoorbeeld een nieuwsbriefinschrijving of een alert voor een nuttige whitepaper.
En niet pats boem direct maar pas na bijvoorbeeld 7 of 10 seconden.
19. Doe je af en toe wel A/B-testen om te kijken of een andere button of banner of pop-up beter scoort?
Het kost even moeite maar levert je veel op.
20. Kijk eens op de website van Apple.
Daar zie je de nieuwste iPhone. De nieuwste Apple Watch. De nieuwste AirPods. Oftewel: just the product. Geen sfeerfoto’s. Geen topbalk met leuke mensen op stockfoto’s. Val dus gewoon met de deur in huis. Kom gewoon ter zake op je website.