Communicatietrends
Het geheim van de call to action in 8 punten
Het geheim van de call to action in 8 punten
Of je nu een onlinecampagne voert, oldschool adverteert in een huis-aan-huisblad, mensen trekt naar je website met een aansprekende blogtekst of een emailnieuwsbrief verzendt, een afsluitende call to action is verplichte kost. Altijd. Zonder call to action gaat je reclame- of promotieactiviteit als een nachtkaars uit. Het is heel simpel: roep mensen op tot actie en ze ondernemen actie. Hieronder lees je in 8 punten hoe jij jouw mensen verleidt tot actie.
Of je nu een onlinecampagne voert, oldschool adverteert in een huis-aan-huisblad, mensen trekt naar je website met een aansprekende blogtekst of een emailnieuwsbrief verzendt, een afsluitende call to action is verplichte kost. Altijd. Zonder call to action gaat je reclame- of promotieactiviteit als een nachtkaars uit. Het is heel simpel: roep mensen op tot actie en ze ondernemen actie. Hieronder lees je in 8 punten hoe jij jouw mensen verleidt tot actie.
Het geheim van de call to action in 8 punten
Of je nu een onlinecampagne voert, oldschool adverteert in een huis-aan-huisblad, mensen trekt naar je website met een aansprekende blogtekst of een emailnieuwsbrief verzendt, een afsluitende call to action is verplichte kost. Altijd. Zonder call to action gaat je reclame- of promotieactiviteit als een nachtkaars uit. Het is heel simpel: roep mensen op tot actie en ze ondernemen actie. Hieronder lees je in 8 punten hoe jij jouw mensen verleidt tot actie.
Multicopy Bergen op Zoom
- Veilingdreef 17
- 4614 RX Bergen op Zoom
- boz@multicopy.nl
- KVK: 75427680
- Bekijk route
Neem contact op via: 0164-239490
Gesloten
- Maandag
- Dinsdag
- Woensdag
- Donderdag
- Vrijdag
- Zaterdag
- Zondag
- 08:30 - 17:00
- 08:30 - 17:00
- 08:30 - 17:00
- 08:30 - 17:00
- Gesloten
- Gesloten
- Gesloten
Let op: i.v.m. VAKANTIE zijn wij GESLOTEN van 2 t/m 16 september.
Vanaf dinsdag 17 September weer geopend.
Je kunt tot die tijd terecht bij Multicopy Roosendaal (roosendaal@multicopy.nl, 0165-535330)
1. Sluit altijd af met een call to action.
Of je nu via email een campagne voert, met een pop-up op je website, via social media – een campagne op Facebook of via een blogpost op LinkedIn… zorg voor een call to action. Daarmee sluit je de boodschap af, je maakt hem rond. Je triggert mensen om je advertentie of nieuwsbrief te lezen met een begintekst, een oproep tot het ondernemen van actie maakt je boodschap rond.
2. Formuleer een call to action altijd op een activerende manier.
Schrijf je nu in, is een goed voorbeeld van een call to action die oproept iets te doen. Net als: lees hier verder, klik hier voor meer informatie, koop vandaag nog dit sporthorloge en je krijg 15% korting of sharing is caring, dus deel dit bericht met je vrienden.
3. Zeker een emailnieuwsbrief moet je onweerstaanbaar afsluiten.
Je klanten, relaties, potentiële klanten, iedereen die de moeite neemt om jouw nieuwsbrief te lezen tot het eind verdient een beloning. Dat doe je met de combi aanbieding plus call to action. Denk aan een kortingsaanbod voor nieuwsbrieflezers. Een aanbieding voor abonnees. Of je kunt je nieuwsbriefabonnees iets geven wat anderen niet zomaar krijgen, zoals een uitnodiging voor een preview van een nieuwe lijn producten of toezending van een proefpakket. Als daar het woord ‘exclusief’ bijzet, boek je direct meer resultaat. Of je voegt iets toe als ‘Maak nu als abonnee gebruik van de exclusieve korting van 10%’.
4. Gebruik ook een afsluitende call to action in je blogteksten.
Sluit een tekst op je blog altijd af met oproep om een vervolgstap te zetten. Dat kan een verwijzing zijn naar andere artikelen op jouw website of blog over hetzelfde onderwerp. Het kan ook een linkje zijn naar een externe website, een link naar de webshop van jouw bedrijf of van een affiliate-partner.
Een voorbeeld: op een informatief blog over hardlopen wordt een pagina met uitleg over de verschillende trainingsintensiteiten en de intensiteit waarmee je een wedstrijd loopt afgesloten met een weliswaar commerciële maar handige verwijzing. De tekst is als volgt: ‘Een hartslagmeter kopen? Bezoek dan eens onze sponsor Hartslagmeter.com. Je vindt er meer dan 30 merken hartslagmeters waaronder Polar, Nike, Timex Ironman en Suunto. Goedkoop, snelle levering, volledige garantie, betrouwbaar en service! Het team van Hartslagmeter.com loopt zelf ook hard en weten daarom waar ze over praten. Ga naar Hartslagmeter.com.’
Twee keer is de link naar Hartslagmeter.com clickable gemaakt. De laatste keer is de tekst vetgedrukt. Dat brengt ons op punt 5.
5. Gebruik niet alleen een hyperlink maar ook een knop.
Een aparte klikknop of click button doet wonderen voor je call to action. Zet er tekst in maar houd die net zo simpel en actief als je gewone call to action in de lopende tekst. Een tekst als ‘Ja ik wil ook profiteren van deze aanbieding’ of ‘Ja ik maak gebruik van de korting’ is al genoeg. Wat ook goed kan werken is twee click buttons naast elkaar zetten. In de linker zet je dan een tekst als ‘Ja ik schrijf me in voor de nieuwsbrief’ of ‘Ja ik wil de whitepaper over de call action als must downloaden’. In de rechter zet je een tekst als ‘Nee bedankt’ of iets uitdagender ‘Nee ik hoef niet meer omzet’. Dat kan een fraai psychologisch effect hebben.
6. Formuleer een call to action altijd krachtig en concreet.
Je kunt als gewichtsconsulente een e-mailbericht afsluiten met ‘Lees hier verder over een gezonde en niet-dik makende voeding maar effectiever is het om af te sluiten met ‘Lees hier hoe een 49-jarige vrouw in een rolstoel 15 kilo kwijtraakte dankzij mijn adviezen.’ Dan benoem je echt de resultaten en resultaten maken een belofte nu eenmaal krachtiger.
7. Beperk je tot één duidelijke call to action.
Je ziet weleens websites met wel drie of vier aansporingen en knoppen om informatie aan te vragen of om whitepapers te downloaden. Voorkom een overaanbod. Laat je klanten niet verzuipen in aanbiedingen waarvan de een nog aantrekkelijker lijkt dan de andere. Houd het bij één krachtige en duidelijke oproep tot actie.
8. Beperk je invulformulier tot één veld: een emailadres.
Als je call to action bestaat uit de oproep je in te schrijven voor een nieuwsbrief, beperk het invulgedeelte dan tot slechts één veld. Die met het mailadres. In een volgend scherm kun je meer vragen, zoals naam en achternaam. Het gaat erom dat je de drempel verlaagt. Een invulformulier met vier of vijf of nog meer velden dat tevoorschijn springt boezemt instant afkeer in. Voorkom dat.