Druktechnieken
DrukwerkPrinten en kopiërenDigitaal drukwerkVariabel Data printenPrinting on Demand
Banner-small

Multicopy Den Haag

Communicatietrends

Blog
Sites & Apps

Handelsnaam en domeinnaam, wegwijs in 7 punten

Voor zo’n beetje elke organisatie is een website onmisbaar. Het is dus zaak om naast een goede bedrijfsnaam te zorgen voor een goede domeinnaam, oftewel URL voor je site. Ga altijd goed na of de bedrijfsnaam of handelsnaam die jij op het oog hebt niet al geregistreerd is als domeinnaam. De naam van je bedrijf is beschermd als handelsnaam, maar dat geldt niet voor een domeinnaam. Die is niet per se een handelsnaam. Net zomin als het webadres van een bedrijf per se de handelsnaam is. We maken je wegwijs in 7 punten.

Multicopy Den Haag

Vandaag geopend:

08:30 - 17:00

08:30 - 17:00

Neem contact op via: 070-3630063

whatsAppmail

Handelsnaam en domeinnaam, wegwijs in 7 punten

Voor zo’n beetje elke organisatie is een website onmisbaar. Het is dus zaak om naast een goede bedrijfsnaam te zorgen voor een goede domeinnaam, oftewel URL voor je site. Ga altijd goed na of de bedrijfsnaam of handelsnaam die jij op het oog hebt niet al geregistreerd is als domeinnaam. De naam van je bedrijf is beschermd als handelsnaam, maar dat geldt niet voor een domeinnaam. Die is niet per se een handelsnaam. Net zomin als het webadres van een bedrijf per se de handelsnaam is. We maken je wegwijs in 7 punten.

Multicopy Den Haag

  • Toussaintkade 70
  • 2513 CL 's-Gravenhage
  • denhaag@multicopy.nl
  • KVK: 27107551
  • Bekijk route

Neem contact op via: 070-3630063

whatsAppchat
Vandaag geopend:

08:30 - 17:00

  • Maandag
  • Dinsdag
  • Woensdag
  • Donderdag
  • Vrijdag
  • Zaterdag
  • Zondag
  • 08:30 - 17:00
  • 08:30 - 17:00
  • 08:30 - 17:00
  • 08:30 - 17:00
  • 08:30 - 17:00
  • Gesloten
  • Gesloten

1. Een identieke handelsnaam voeren is verboden…

Je mag als bedrijf nooit dezelfde handelsnaam gebruiken als een ander bedrijf. Dat kan soms grote gevolgen hebben. Om die reden namelijk krijgt de Amerikaanse hamburgerketen Wendy’s, die beschikt over ruim 6.500 restaurants in dertig landen, geen poot aan de grond in Europa. Dat is te danken aan een snackbar in Goes met de naam Wendy’s, die in 1988 is opgericht. Omdat de eigenaar de naam in 1995 vastgelegd heeft voor de Benelux – bij het Benelux-merkenbureau oftewel Bureau voor Intellectuele Eigendom – heeft hij de oudste rechten op de merknaam. De internationale burgergigant Wendy’s probeert wat het kan, zo schreef de Volkskrant onlangs, maar krijgt geen rechter in Europa zo ver dat ze hier onder hun naam een vestiging kunnen openen.

2. …maar een domeinnaam is niet per se een handelsnaam.

Maar de domeinnaam Wendys.com is van het Amerikaanse Wendy’s, en de domeinnaam Wendys.nl leidt je direct door naar bywendys.nl, een kapperszaak in Rosmalen.

3. Je hebt niet automatisch het recht op ‘jouw’ domeinnaam.

Voor een boekhandel die jij morgen opricht mag je niet de naam Bol.nl gebruiken want die lijkt te veel op Bol.com. Maar als jij nu een computerwinkel hebt met de naam Computershop. Die naam staat op je bedrijfspand. En je hebt die naam gewoon geregistreerd als handelsnaam bij de Kamer van Koophandel. Toch heb je dan nog niet automatisch recht op de domeinnaam Computershop.nl. Sterker, deze naam in dit voorbeeld, bestaat al, hij is geregistreerd door Microsoft. Maar hij had ook van een concurrent van jou in je eigen stad kunnen zijn.

Stel je voor dat jij tóch op internet een webwinkel wilt beginnen, onder de naam Debestecomputershop.nl. De zaken lopen na twee jaar heel erg goed, jij bent blij. Tot een concurrent zich aandient die de domeinnaam Deallerbestecomputershop.nl vastlegt en die doorlinkt naar zijn eigen computerwinkel met een heel andere naam. Daar kun je dan helaas niets tegen beginnen. De Handelsnaamwet regelt namelijk niets als jouw concurrent zijn domeinnaam niet als handelsnaam gebruikt. De Handelsnaamwet beschermt je alleen bij twee op elkaar lijkende handelsnamen, zoals Wendy’s en Wendy’s (zie punt 1). Want jouw concurrent gebruikt wel een domeinnaam die op jouw handelsnaam lijkt maar hij gebruikt die domeinnaam niet als handelsnaam.

4. Een domeinnaam kan ook handelsnaam zijn.

Bij Bol.com is dat wel het geval: dat is een domeinnaam die ook als handelsnaam wordt gebruikt. De winkel heet zo in het economisch verkeer en in de wandeling en de website van Bol.com heeft ook de naam Bol.com.

5. Kijk uit voor torenhoge overnamebedragen bij overname van een domeinnaam.

Een domeinnaam registreren bij een hostingbedrijf kan al voor enkele euro’s per maand. Soms is de domeinnaam die jij op het oog hebt niet in gebruik maar wel al vastgelegd en te koop. Soms voor hoge of echt torenhoge bedragen. Bedenk dan goed bij jezelf of je die naam echt nodig hebt. Of ga tenminste over de prijs onderhandelen met de verkopende partij. Het kan goed zijn dat hij er ook voor een lager bedrag vanaf wil omdat hij er niets meer mee gaat doen.

6. Alvast een bedrijfsnaam registreren mag niet, maar oneindig veel domeinnamen mag weer wél.

Je mag niet een bedrijfsnaam ‘alvast’ registreren in het Handelsregister. Als je namelijk niet actief onder die handelsnaam je bedrijf uitoefent kan je naam niet beschermd worden onder het handelsnaamrecht. Maar iedereen kan elke gewenste domeinnaam registreren. Ook voorlopig, of voor het geval dat. Er zijn ondernemers die er wel honderden hebben vastgelegd, ter bescherming en met het oog op eventuele toekomstige activiteiten of uitbreidingen. Daarom moet je ook altijd als je een nieuwe bedrijfsnaam zoekt checken of de bijbehorende domeinnaam al is vastgelegd. En kun je dus ook aan de partij die ‘jouw’ domeinnaam al heeft vastgelegd vragen of hij/zij er misschien vanaf wil. Die kans is namelijk best reëel.

7. Registratie van een bedrijfsnaam is niet voldoende op zich.

Tot slot: de registratie van jouw bedrijfsnaam in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel heeft jou op zich geen recht op die naam. Die registratie is wel heel erg handig om te voorkomen dat anderen jouw naam kiezen als hun bedrijfsnaam, zeker als zij eerst de handelsregisters checken.

Bedenk ook goed wat voor handelsnaam je kiest. Lees ook het treffende trendblog over synthetische bedrijfsnamen