Communicatietrends
Wie schrijft die blijft: persoonlijk kaartje biedt houvast
Wie schrijft die blijft: persoonlijk kaartje biedt houvast
In het huidige tijdperk van onlinemarketing zijn je mogelijkheden als marketeer dan wel (letterlijk) onbegrensd, maar opvallen wordt juist daardoor ook steeds moeilijker. Een kaartje van ouderwets papier biedt houvast en garandeert onderscheid, zo bewijzen steeds meer bedrijven. Het biedt houvast in roerige tijden. Hetzelfde geldt voor een echt houvast. Maar dat verklappen we pas aan het eind.
In het huidige tijdperk van onlinemarketing zijn je mogelijkheden als marketeer dan wel (letterlijk) onbegrensd, maar opvallen wordt juist daardoor ook steeds moeilijker. Een kaartje van ouderwets papier biedt houvast en garandeert onderscheid, zo bewijzen steeds meer bedrijven. Het biedt houvast in roerige tijden. Hetzelfde geldt voor een echt houvast. Maar dat verklappen we pas aan het eind.
Wie schrijft die blijft: persoonlijk kaartje biedt houvast
In het huidige tijdperk van onlinemarketing zijn je mogelijkheden als marketeer dan wel (letterlijk) onbegrensd, maar opvallen wordt juist daardoor ook steeds moeilijker. Een kaartje van ouderwets papier biedt houvast en garandeert onderscheid, zo bewijzen steeds meer bedrijven. Het biedt houvast in roerige tijden. Hetzelfde geldt voor een echt houvast. Maar dat verklappen we pas aan het eind.
Multicopy Dordrecht
- Achterhakkers 22
- 3311 JA Dordrecht
- dordrecht@multicopy.nl
- KVK: 24303847
- Bekijk route
Neem contact op via: 078-6395050
09:00 - 17:30
- Maandag
- Dinsdag
- Woensdag
- Donderdag
- Vrijdag
- Zaterdag
- Zondag
- 09:00 - 17:30
- 09:00 - 17:30
- 09:00 - 17:30
- 09:00 - 17:30
- 09:00 - 17:30
- Gesloten
- Gesloten
Openingstijden Postnl Business Point
Maandag t/m vrijdag 8.00 - 17.00 uur
Zaterdag 8.00 uur - 10.00 uur
Knap hoe Coolblue het voor elkaar krijgt om met zijn handgeschreven kaartjes aan klanten zo veel publiciteit te genereren op het internet. Papier leidt direct tot online aandacht. Dat is echt een slimme crossmediale campagne, als je het goed beschouwt. Coolblue had ook mailtjes kunnen sturen, of appjes of sms’jes. Maar ze sturen dus kaartjes, ouderwets, met de hand beschreven, en voorzien van een frankering.
Steeds weer duiken ze op. Bijvoorbeeld het kaartje van Coolblue-medewerker Bart die een Tom bedankt voor ‘’t terugkomen en alsnog de camera bij ons aan te schaffen’ – want Tom had na bezoek aan de winkel (die Coolblue sinds enige tijd heeft naast zijn websites) van Coolblue besloten nog een nachtje te slapen over het kopen van een Samsung NX-2000.
Persoonlijk kaartje
Of het kaartje waarover een reclameman Peter op LinkedIn enthousiast bericht, als ‘bijzondere marketingtruc’. Hij kreeg een kaartje van een Coolblue-medewerker die de hoop uitspreekt dat hij veilig is thuis gekomen met de tv’s die de bewuste medewerker (rechtop) voor hem op de achterbank van zijn cabrio had gezet. Waarop direct een reactie komt van een Hans, die vertelt ook een kaartje ontvangen te hebben na de aankoop van een elektrische garagedeuropener. Hij zegt erbij aangenaam verrast te zijn door het feit dat er ‘ook nog wel eens iets handmatig gedaan wordt in onze digitale omgeving’.
Onderscheidend
In dat laatste zit ‘m precies de crux. In een tijdperk van ongekende onlinemarketingmogelijkheden is een kaartje van ouderwets papier, echt post ook die in de brievenbus komt, echt onderscheidend.
Dat beseffen steeds meer organisaties.
Daarom is een heuse comeback gaande van het ouderwetse kaartje, al dan niet handgeschreven, in marketingcommunicatie en promotie.
Ze rollen de laatste maanden met regelmaat in de bus. Zoals een heuse ansichtkaart van inktcartridge- en papierleverancier 123inkt.nl, met klassieke dorpsfoto’s (kerk, molen, haven) op de voorkant en een ‘Groeten uit Nederhorst den Berg’, hun vestigingsplaats. De tekst achterop verwijst ook naar het ‘pittoreske Nederhorst den Berg’ waar ‘voor elk wat wils’ is te vinden, zoals ‘parelwit papier onder een hemel van helderblauwe cartridges met stralend gele markeerstiften’. De korting van 10% die wordt aangeboden op het ‘huismerkassortiment’ is dan weer wat aardser omschreven. En in ieder geval onderscheidend ten opzichte van de bekende e-mailtjes met aanbiedingen.
Slakkenpost
Daarnaast komen er geregeld kaartjes binnen met eveneens aanbiedingen van Wijnvoordeel.nl en fotoboekenspecialist Albelli. Bedrijven die ook e-mails versturen, en met hun snail mail (slakkenpost maar o zo effectief) extra op weten te vallen.
Een kaartje maakt je sympathiek. Het geeft je boodschap letterlijk houvast, waardoor het je klant of potentiële klant houvast geeft. En de call to action is altijd direct duidelijk.
In het kader van houvast wil ik jou als ondernemer of marketeer die dag in dag uit bezig is met de vraag: hoe val ik op tussen mijn concurrenten en al die andere aanbieders die voortdurend om aandacht vragen? nog een fraai voorbeeld voorleggen van ouderwetse vasthoudmarketing.
En wel een mailing van een pennenleverancier compleet met kant-en-klare balpen met bedrijfsopdruk – met mijn naam welteverstaan.
Zichtbaarheid
Bij de pen is een brief bijgevoegd en een folder, met de kop: ‘Ontwikkel uw bedrijfsimago!’. Daaronder de toelichtende onderkop: ‘Nuttig, praktisch en economisch Eden Soft Touch Pen is het perfecte cadeau om uw zichtbaarheid te garanderen’. Los van het tikje houthakkerig vertaalde Engels, het is waar wat de pennenleverancier zegt. Zo’n pen, die je cadeau geeft met jouw bedrijfsnaam erop, verhoogt je zichtbaarheid. En wat is meer offline dan een balpen? De ontvanger moet zo’n pen, dat kan niet anders, als een Groot Geschenk ervaren. Gewoon iets om vast te houden, iets IRL-tastbaars. Iets waarvoor je geen accu, oplaadtijd, wifi, kabel, aansluiting, provider, technische kennis, te downloaden gebruikshandleiding of web savvyness of wat dan ook nodig hebt. Iets dat het altijd doet. En iets wat je altijd nodig hebt. Niks minder dan een wonder. Zo’n pen. Een welkom houvast in het digitale tijdperk.