Communicatietrends
Real time bidding en advertising uitgelegd in 9 essentiële punten
Real time bidding en advertising uitgelegd in 9 essentiële punten
Dankzij real time bidding kun je als adverteerder veel gerichter, specifieker en efficiënter inkopen. Je beperkt je waste en voorkomt irritatie, als je maar de juiste data verzamelt en die goed matcht met je targeting-instellingen. Een overzicht van hoe automated trading werkt in 9 punten.
Dankzij real time bidding kun je als adverteerder veel gerichter, specifieker en efficiënter inkopen. Je beperkt je waste en voorkomt irritatie, als je maar de juiste data verzamelt en die goed matcht met je targeting-instellingen. Een overzicht van hoe automated trading werkt in 9 punten.
Real time bidding en advertising uitgelegd in 9 essentiële punten
Dankzij real time bidding kun je als adverteerder veel gerichter, specifieker en efficiënter inkopen. Je beperkt je waste en voorkomt irritatie, als je maar de juiste data verzamelt en die goed matcht met je targeting-instellingen. Een overzicht van hoe automated trading werkt in 9 punten.
Multicopy Gouda
- Meridiaan 47
- 2801 DA Gouda
- gouda@multicopy.nl
- KVK: 27332926
- Bekijk route
Neem contact op via: 0182-527233
09:00 - 17:30
- Maandag
- Dinsdag
- Woensdag
- Donderdag
- Vrijdag
- Zaterdag
- Zondag
- 09:00 - 17:30
- 09:00 - 17:30
- 09:00 - 17:30
- 09:00 - 17:30
- 09:00 - 17:30
- Gesloten
- Gesloten
Let op:
Voor inloop zijn wij van 10.00 tot 16.00 geopend.
Buiten deze tijden kunt u op afspraak bij ons terecht.
1. Automatisch online adverteren is wel zo efficiënt.
Real time bidding (ook wel automated trading genoemd) is onmisbaar voor je online marketing. Met deze techniek kun je geautomatiseerd online adverteren.
Vroeger was het internet een verzameling startpagina’s, maar anno 2016 is het één groot aan elkaar gekoppeld sociaal netwerk. Met real time bidding bied je, zoals de naam al zegt, realtime op een individuele internetgebruiker.
Je online display-advertentie oftewel banner wordt daardoor gericht vertoond aan een relevante bezoeker uit je doelgroep. Die ziet jouw advertentie op een gekochte advertentieruimte op een website.
2. Vormen van banners.
Advertenties – banners – kunnen allerlei vormen aannemen: de grootste (728 x 90 pixels) heet leaderboard, en dan heb je nog in afnemende grootte de full banner, medium rectangle, large rectangle, skyscraper, brede skyscraper, half banner en de kleinste de button (120 x 60 pixels).
Daarnaast zijn er nog de zogeheten high impact-banners, met heel groot formaat. Soms nemen ze de hele homepage over.
En de rich media-banner tot slot bestaat uit bewegend beeldmateriaal, zoals bij een video pre-roll.
3. Profiteer van optimale omni-channelmarketing.
Met deze verschillende vormen van online-bannering opgeteld bij de verschillende contactmomenten met je klant via verschillende marketingkanalen, wordt een optimale omni-channelmarketing mogelijk. Dankzij een uitgekiende en geavanceerde combinatie van dynamische banners, geautomatiseerde media-inkoop en slim verzamelde data, kun je als adverteerder individuele bezoekers advertenties en aanbiedingen voorschotelen die volledig zijn afgestemd op hun profiel en actuele wensen. Online advertising wordt hierdoor directe communicatie, met een hoog bereik en dito performance.
Uiteindelijk leiden al die contacten met klanten en nog-niet-klanten tot een aankoop op jouw website of webshop. Met retargeting bijvoorbeeld trigger je een bezoeker die zijn winkelmandje wel gevuld heeft, maar niet heeft afgerekend.
4. Marktplaatsen voor de beste prijs.
Dankzij programmatic buying kan iedere adverteerder grootschalig en efficiënt display-ruimte inkopen.
Dat gebeurt op marktplaatsen, een soort veiling, waar bannervertoningen tegen een optimale prijs (lees: goedkoop) kunnen worden ingekocht. Het is eigenlijk niets anders dan automatisch verhandelen van reclameruimte. Dat kan sinds enkele jaren geleden alle grote website-exploitanten en adverteerders zich verenigd hebben op belangrijke platforms, met aan de vraagkant de demand side platforms (DSP’s – je zult die afkorting vast al vaker zijn tegengekomen) en aan de aanbodzijde de supply side platform (SSP’s). Door deze geoliede manier van vraag en aanbod samenvoegen, verlopen transacties sneller en soepeler
5. Snelheid does it.
Met online advertising kun je in een milliseconde de juiste banner afvuren op een persoon die een bepaald surfgedrag vertoont. Dat gebeurt allemaal zo snel dat de sitebezoeker geen idee had dat in die flits voor hij de banner zag verschillende adverteerders virtueel gevochten hebben om die bannerpositie.
6. Koppel de juiste data om irritatie te voorkomen.
Technologie is wel slim maar niet volmaakt. Je kunt in de praktijk niet op ieder moment de juiste persoon met de juiste boodschap bereiken. Iedereen is wel eens achtervolgd door AktieSport- of Zalando-banners, of van een ander merk waarop je gezocht hebt, terwijl je allang niet meer geïnteresseerd bent, of al voorzien.
De kunst is om banners te verspreiden die niet hoog scoren op irritatie maar eerder scoren op herkenning en liefst ook sympathie.
Het komt er dus op aan om de juiste data te koppelen met automated trading. Zo kun je exacter bepalen welke contactmomenten jij hebt met de klant en in welke fase.
7. Soorten data.
Naast publisher data en contextuele data (gaan over de website), systeemdata (dingen als schermresolutie, browser, tijd en geografische gegevens) en lokale data (het weer, evenementen) zijn first party data de belangrijkste data. Dat zijn namelijk de data van je eigen website of webshop en die data gaan over het historische gedrag van je bezoekers.
Tot slot heb je nog third party data, oftewel de data die je bij verschillende partijen kunt inkopen. Dit zijn cookies met persoonlijke informatie, zoals shopintenties en interesses.
8. De uitingen zelf moeten ook goed zijn.
Dankzij real time bidding kun je als adverteerder veel specifieker inkopen en gaat de kwaliteit van de content omhoog. De waste wordt beperkt omdat (en zolang) je banners echt alleen gezien worden door gebruikers die een match hebben met je data- en targeting-instellingen.
Maar vergeet ondertussen niet de uitingen zelf. Maak (of laat maken) goede en aansprekende banners die aansluiten bij de fase waarin de bezoeker zich op dat moment binnen de display-funnel bevindt.
9. Vergeet niet te A/B-testen.
En opnieuw herhalen we wat we al vaker hier met klem hebben gezegd: test de banners die je inzet met A/B-testen.
Zeker als je werkt met meerdere verschillende uitingen in banners kun je er zo achter komen welke bannerset het beste effect dus de meeste clicks en aankopen oplevert.