Communicatietrends
De manier van verpakken is je belangrijkste reclameboodschap
De manier van verpakken is je belangrijkste reclameboodschap
Een verpakking beschermt, maar is ook belangrijk als reclamemiddel en merkherkenning. Bovendien, en dat geldt steeds sterker, is de manier van verpakken zelf een belangrijk communicatiemiddel over duurzaamheid. Hij laat zien hoeveel jij als onderneming geeft om je omgeving. Hoe toekomstbestendig je bent. Bij verpakkingen geldt bij uitstek de stelregel ’the medium is the message’.
Een verpakking beschermt, maar is ook belangrijk als reclamemiddel en merkherkenning. Bovendien, en dat geldt steeds sterker, is de manier van verpakken zelf een belangrijk communicatiemiddel over duurzaamheid. Hij laat zien hoeveel jij als onderneming geeft om je omgeving. Hoe toekomstbestendig je bent. Bij verpakkingen geldt bij uitstek de stelregel ’the medium is the message’.
De manier van verpakken is je belangrijkste reclameboodschap
Een verpakking beschermt, maar is ook belangrijk als reclamemiddel en merkherkenning. Bovendien, en dat geldt steeds sterker, is de manier van verpakken zelf een belangrijk communicatiemiddel over duurzaamheid. Hij laat zien hoeveel jij als onderneming geeft om je omgeving. Hoe toekomstbestendig je bent. Bij verpakkingen geldt bij uitstek de stelregel ’the medium is the message’.
Multicopy Groningen
- Gebr. Wrightlaan 2
- 9615 TN Kolham
- groningen@multicopy.nl
- KVK: 75811766
- Bekijk route
Neem contact op via: 0598-394242
09:00 - 16:30
- Maandag
- Dinsdag
- Woensdag
- Donderdag
- Vrijdag
- Zaterdag
- Zondag
- 09:00 - 17:00
- 09:00 - 17:00
- 09:00 - 17:00
- 09:00 - 17:00
- 09:00 - 16:30
- Gesloten
- Gesloten
Jij verkoopt spullen die je verpakt. Misschien doe je het al jaren op dezelfde manier, efficiënt en goedkoop en effectief. Niks mis mee, kun je zeggen. Maar toch. In dit stuk willen we je op het hart drukken om nog eens goed te buigen over de verpakking van je producten. Daar wint iedereen bij: de klant, het milieu/klimaat en last but not least jijzelf als ondernemer.
Merkherkenning
Verpakkingen zijn om meerdere redenen belangrijk. Ten eerste als functionele bescherming van producten of etenswaren, waarbij houdbaarheid en voedselveiligheid een rol spelen. Maar een verpakking is zoveel meer. Zoals cadeaupapier een cadeau extra waarde geeft, en soms zelfs haast belangrijker of aantrekkelijker is dan het cadeau zelf, verleent het verpakken van een product toegevoegde waarde. Bovendien zorgt een verpakking voor merkherkenning, dankzij vormgeving in een aantrekkelijke en opvallende huisstijl.
Van het nieuwe design op een zakje Treets (dat zijn comeback als merk beleeft) tot de koffiebeker van Starbucks met een al dan niet verkeerd gespelde voornaam erop gezet, een verpakking laat het product vliegen. Een visueel aantrekkelijke presentatie van je product is belangrijker dan ooit. Zeker in een wereld waarin Instagrammable design een toverwoord is. Je verpakking is je eerste reclamemedium.
De verpakking zelf
Maar daar komt iets bij. Niet alleen het package design inclusief aansprekende vormgeving en passende ingetogen of juist eruit springende kleuren is belangrijk, maar ook de soort verpakking. De manier van verpakken is ook een belangrijk communicatiemiddel. Het laat zien of jij als onderneming wel om milieu en duurzaamheid geeft. Bij verpakkingen geldt het adagium the medium is the message heel sterk.
Denk hierbij ook aan het opvulmateriaal dat je gebruikt om ervoor te zorgen dat je product onbeschadigd bij de klant aankomt. Wanneer je de inhoud goed wilt beschermen en fixeren – om ervoor te zorgen dat het niet gaat schuiven – kun je gebruikmaken van het bekende bubbelplastic, maar er is bijvoorbeeld ook opvulpapier. Dit wordt gemaakt van gerecycled materiaal en kan na gebruik ook weer gerecycled worden, wat het een zeer duurzaam vulmiddel maakt.
Duurzaamheid is belangrijk want elke leverancier van verpakte producten in Nederland is ook verantwoordelijk voor het beheer van die verpakkingen. Dat beheer loopt door tot en met de afvalfase. Jij moet dus als ondernemer zowel de inzameling en het hergebruik van verpakkingen organiseren (individueel of collectief). Het opnieuw kunnen gebruiken of recyclen van verpakkingsmateriaal wordt steeds belangrijker. Bovendien schrijft de overheid voor dat je zo weinig mogelijk verpakkingsmateriaal moet gebruiken, en dat in nieuwe verpakkingen zoveel mogelijk hergebruikt materiaal verwerkt kan worden.
Eigen potjes en bakjes
Zowel kleine als grote bedrijven en winkels tonen steeds vaker opmerkelijke initiatieven. Deze intiatieven leiden ertoe dat de hoeveelheid verpakkingen wordt teruggebracht en die tegelijkertijd ook als pure marketing gelden. Als reclame waarmee je positief opvalt. De Verpakkingsvrije Winkel in Leiden verkoopt producten die klanten in hun eigen meegebrachte potjes en bakjes doen. Denk aan thee, pasta, meelproducten, granen, kruiden, peulvruchten en bonen, noten, pitten en zaden en seizoensgroenten.
Scheiden van afval
Albert Heijn is in september gestart met een campagne die draait om minder verpakkingen en meer recycling van gebruikte verpakkingen. Samen met partners als Milieu Centraal informeert Albert Heijn zijn klanten over de stappen die zorgen voor minder verpakkingsmateriaal. Het nut van verpakkingen en over het scheiden van afval. Albert Heijn wil meer verduurzamen. Dat gebeurt onder meer door minder en beter recyclebare verpakkingen te gebruiken. De aanpak van Albert Heijn is te verdelen in vier thema’s: verminderen, hergebruiken, recyclen en hernieuwen.
100% recyclebaar verpakken
In het eerste jaar bespaart Albert Heijn al vier miljoen kilo aan verpakkingsmateriaal. Uiteindelijk wil Albert Heijn naar 25% minder verpakkingen in 2025. In dat jaar moeten alle verpakkingen van de eigen merk-producten 100% recyclebaar zijn. Concreet zie je dat terug in herbruikbare zakjes voor groente, fruit en brood. Deksels van bakjes fruit worden vervangen door folie. Er komen dunnere waterflesjes en yoghurtemmers en champignons en Perla koffie worden verkocht in een volledig recyclebare verpakking.
Albert Heijn wil mensen ook stimuleren om zelf ook na te denken over welke verpakking ze wel of juist niet zouden moeten kopen. Verduurzaming is natuurlijk een zaak die van twee kanten moet komen, maar Albert Heijn wil nadrukkelijk laten zien dat hun verpakkingen aandacht voor duurzaamheid uitstralen. Zo doe je als klant dubbele boodschappen bij de grootgrutter: de boodschap, het product zelf, en de boodschap dat Appie er alles aan doet om de planeet te redden/behouden.
Elke ondernemer die bewust nadenkt over haar of zijn verpakkingsmethoden en -beleid kan zo het verschil maken bij haar of zijn klanten.