Communicatietrends
Nieuwsbrieven zijn als een relatie
Nieuwsbrieven zijn als een relatie
Je wilt aantrekkelijke nieuwsbrieven mailen, nieuwsbrieven die ook gelezen worden. Hoe doe je dat, en waar moet je speciaal op letten? We geven dé 7 tips en richtlijnen, zodat je er direct én blijvend werk van kunt maken.
Je wilt aantrekkelijke nieuwsbrieven mailen, nieuwsbrieven die ook gelezen worden. Hoe doe je dat, en waar moet je speciaal op letten? We geven dé 7 tips en richtlijnen, zodat je er direct én blijvend werk van kunt maken.
Nieuwsbrieven zijn als een relatie
Je wilt aantrekkelijke nieuwsbrieven mailen, nieuwsbrieven die ook gelezen worden. Hoe doe je dat, en waar moet je speciaal op letten? We geven dé 7 tips en richtlijnen, zodat je er direct én blijvend werk van kunt maken.
Multicopy Groningen
- Gebr. Wrightlaan 2
- 9615 TN Kolham
- groningen@multicopy.nl
- KVK: 75811766
- Bekijk route
Neem contact op via: 0598-394242
09:00 - 16:30
- Maandag
- Dinsdag
- Woensdag
- Donderdag
- Vrijdag
- Zaterdag
- Zondag
- 09:00 - 17:00
- 09:00 - 17:00
- 09:00 - 17:00
- 09:00 - 17:00
- 09:00 - 16:30
- Gesloten
- Gesloten
1. Breng er regelmaat in.
Op een gegeven moment weten de ontvangers: ha, het is donderdag- of maandagmiddag, de nieuwsbrief van X. Regelmaat verhoogt de herkenbaarheid. En stuur dan af en toe op een heel ander moment een nieuwsbrief: dat verhoogt de verrassingsfactor. Je hebt dus regelmaat nodig om af en toe te kunnen verrassen.
2. Onderteken de nieuwsbrief persoonlijk, geef je bedrijf of organisatie een gezicht.
Het kan de directeur zijn, of een Hoofd Nieuwsbrieven of twee gespecialiseerde medewerkers. Maakt niet uit, zet er een naam bij, en misschien zelfs een foto. Mensen kijken graag naar foto’s. Foto’s maken mensen menselijker.
3. Een nieuwsbrief is geen etalage zonder meer.
Geen parade van producten. Geen direct-verkooppraatje. Een nieuwsbrief informeert, laat zien waar je mee bezig bent, vertelt je klanten en prospects wat jij belangrijk vindt, kortom je bouwt een identiteit op. Je identiteit bepaalt uiteindelijk of mensen spullen of diensten van je afnemen. Je weet: het is niet wát je verkoopt, maar het is wíe verkoopt. Je verkoopt jezelf, je verkoopt niet je producten. Met elke nieuwsbrief bouw je aan je bestaansrecht.
4. Waar schrijf je dan over? Onderwerpen genoeg.
- Nieuwe projecten, zodat ook direct duidelijk wordt voor wie je werkt: mensen willen graag weten welke opdrachtgevers je nog meer hebt.
- Nieuwe medewerkers.
- Je nieuwe pand. Nieuwe computers of een netwerk. Een nieuw koffieautomaat kan zelfs interessant zijn – als je maar duidelijk maakt waarom je die kocht: hij is duurzamer, energiezuiniger, lekkerder, mooier, belangrijker, je schenkt nu Fair Trade-koffie, alles kan interessant zijn en bijdragen aan je indruk.
- Kennis. Denk aan onderzoeken of projecten waar je een white paper over hebt gepubliceerd en die te downloaden is.
- Blogs, nieuwe posts van jou of van je medewerkers.
- Interessante links van relaties, andere bedrijven of organisaties, jouw leveranciers et cetera.
5. Organiseer de stroom van artikelen en berichten goed.
Of je nu een whiteboard aan de muur hangt met stiften in verschillende kleuren of een virtueel planning bord als Trello, organiseer het. Maak – zeker als meerdere medewerkers de nieuwsbrief vullen – een zogeheten communicatiekalender. Hou dit bord dagelijks up-to-date, zo weet je ook ruim van te voren of er gaten dreigen te vallen.
6. Gebruik een goed programma voor je e-mailnieuwsbrieven.
Gebruik bijvoorbeeld MailChimp. Daarin kun je voor een fraaie en professionele opmaak een handige custom template maken, zodat je eenvoudig verschillende soorten artikelen kunt opmaken. Want eenvoud does it, je hebt niet elke keer tijd om handmatig te gaan zitten knutselen. Over de volle breedte, in twee kolommen, drie kolommen met een afbeelding en/of link, of een kadertje met interessante links, er zijn allerlei mogelijkheden. MailChimp heeft ook een ingebouwde preview-functie waardoor je ook kunt checken hoe de mailing er op een mobiele telefoon uitziet.
7. Doe het met liefde en aandacht.
Dat geeft jou plezier. Maar vooral je klanten en de mensen die dan klant worden. Want iedereen ziet direct of jouw nieuwsbrief een verplicht nummertje is of een heerlijke spetterende vrijpartij… nou ja, of er liefde en passie in zit of niet.