Communicatietrends
In 11 stappen naar een optimale SEO – Search Engine Marketing
In 11 stappen naar een optimale SEO – Search Engine Marketing
SEO oftewel Search Engine Optimization heeft bij veel marketeers een twijfelachtige naam gekregen. Dat is ten onrechte. Er zijn nog genoeg manieren om jouw website en daarmee jouw bedrijf of organisatie goed zichtbaar te maken en te houden. Want Search Engine Marketing is nog steeds van groot belang.
SEO oftewel Search Engine Optimization heeft bij veel marketeers een twijfelachtige naam gekregen. Dat is ten onrechte. Er zijn nog genoeg manieren om jouw website en daarmee jouw bedrijf of organisatie goed zichtbaar te maken en te houden. Want Search Engine Marketing is nog steeds van groot belang.
In 11 stappen naar een optimale SEO – Search Engine Marketing
SEO oftewel Search Engine Optimization heeft bij veel marketeers een twijfelachtige naam gekregen. Dat is ten onrechte. Er zijn nog genoeg manieren om jouw website en daarmee jouw bedrijf of organisatie goed zichtbaar te maken en te houden. Want Search Engine Marketing is nog steeds van groot belang.
Multicopy Hoofddorp
- Robijnlaan 5
- 2132 WX Hoofddorp
- hoofddorp@multicopy.nl
- KVK: 34197174
- Bekijk route
Neem contact op via: 023-5570835
09:00 - 17:30
- Maandag
- Dinsdag
- Woensdag
- Donderdag
- Vrijdag
- Zaterdag
- Zondag
- 09:00 - 17:30
- 09:00 - 17:30
- 09:00 - 17:30
- 09:00 - 17:30
- 09:00 - 17:30
- Gesloten
- Gesloten
Een paar jaar geleden nog tikte menig websitebeheerder zich een slag in de rondte om maar zoveel mogelijk belangrijke keywords in de meta-description van zijn website op te nemen. Google zou daarop selecteren en jij zou bovenaan in het rijtje Google-resultaten komen als mensen zochten op die keywords.
Tja.
Maar dat deed iedereen. Dus je viel nauwelijks meer op.
Daarna won de overtuiging kracht dat als maar veel andere sites naar jouw site verwezen je vanzelf bovenaan bij Google verscheen. Daarvoor werden zelfs hele websites propvol links opgetuigd, de zogeheten linkbuildingfarms, voor jouw business ‘relevante’ domeinen die zoveel mogelijk links opnamen naar jouw site. Maar ook dat geintje had Google snel door waardoor het niet meer werkte. Je kreeg zelfs een gele of rode kaart of er volgde degradatie – Google is een strenge scheidsrechter voor linkmiechels. Wat werkt dan wél in Search Engine Marketing?
- Goede content.
Goede kwalitatief interessante content wordt beloond door Google. Niet alleen linken andere goede websites dan ook eerder naar jouw website, want die links tellen nog steeds mee voor jouw ranking. Maar Google kijkt ook hoe vaak er wordt doorgeklikt naar andere pagina’s op jouw website. Ook speelt mee of bezoekers die dezelfde zoekterm gebruikten ook naar jouw site gingen. Wat ook belangrijk is: is die andere website in dezelfde taal. Nederlands naar Nederlands werkt dus beter voor Google dan van een exotische taal naar Nederlands.
- Zorg voor een goede gebruikservaring.
Ook al krijg je via allerlei technieken je website hoog in de zoekresultaten, de gebruikerservaring wordt steeds belangrijker bij Google. Als die slechts is, daal je in de ranking. Google (en ook Bing, zoekmachine die geleidelijk terrein wint) kijkt niet alleen hoe vaak bezoekers doorklikken naar een website. Ook van belang is hoe snel bezoekers na het klikken op een link weer teruggaan naar de zoekresultaten en op de volgende link klikken. Oftewel: de website voldeed niet aan de verwachtingen. En zo werkt Google aan nog verfijndere systemen om gebruikersfeedback mee te nemen in de ranking. Hoe goed de gebruikservaring op een mobieltje is, telt nu al mee.
- Maak je site mobielvriendelijk.
Een mobielvriendelijke website, dus minstens een responsive website, wint dagelijks aan belang, nu mensen meer op hun telefoon (tablet en phablet) kijken dan op hun desktop. We schreven op dit blog al eerder over de mobielvriendelijke test van Google zelf. Naast responsive (dus verticaal in plaats van horizontaal doorscrollbaar en meebewegen met de grootte van het scherm) telt ook of je niet te kleine letters gebruikt of te weinig ruimte laat tussen links zodat het navigeren en klikken op linkjes moeizaam gaat. O ja, en gebruik zeker geen Flash.
- Houd het light
Je drinkt Cola light, eet chips met minder vet en als je een flink eind gaat wandelen maak je je rugtas zo licht mogelijk. Doe dat ook met je website. Zorg ervoor dat ook als je website wordt weergegeven op een kleiner scherm niet automatisch die zware video gaat draaien maar een lichtere versie. Dat komt de snelheid ten goede.
- Maak je website sneller.
Hoe sneller hoe beter. Hoe sneller een pagina laadt, hoe beter de gebruikerservaring. Google biedt zelf al een hele goede tool om te kijken of en waar de knelpunten zitten in jouw site. Doe eenvoudig de test op PageSpeed Insights. Hier rollen direct tips uit hoe je die knelpunten kunt oplossen.
- Maak je website verkoopvriendelijk.
Zeker als je een mobiele webshop hebt, moet je ervoor zorgen dat je mobiele betaalmethode op orde is. Zelfs daar heeft scheidsrechter Google een oog voor. Maak de inlog en het invullen van persoonsgegevens eenvoudig. Ook het betalen zelf moet veilig en simpel zijn.
- Maak je website veilig.
Google ziet precies of je website via http draait of via https. Dat s’je maakt groot verschil: de site is veiliger dus krijgt een hogere ranking. En let op: dit geldt niet alleen voor persoonlijke of betaalpagina’s waarvoor de klant ingelogd moet zijn maar voor de hele website. Of die nu via een smartphone wordt bezocht of via een desktop. De deskcomputer blijft, ondanks de opmars van mobiel, belangrijk.
- Gebruik SSL-certificaten.
Nu we het toch over veilig hebben: maak gebruik van SSL-certificaten. Google houdt erg van SSL (Secure Sockets Layer), want websites die over een SSL-certificaat beschikken scoren hoger in de zoekresultaten. En naast Google houden ook je klanten van SSL, omdat dat s’je en dat slotje in het adresvenster je bezoekers een fijn gevoel geven, een gevoel van betrouwbaarheid.. Mensen laten dan eerder hun persoonsgegevens achter. Elke bank bijvoorbeeld gebruikt SSL bij het online bankieren, want alle privé- en financiële gegevens wordt ge-encrypt verstuurd. Op de website van Qualys SSL Labs vind je een gratis SSL Server Test. Hoe beter de rating die daaruit rolt, des te groter de kans dat je hoger in de ranking van Google staat.
- Verstrek extra informatie aan Google.
Google houdt van extra informatie over jouw website en de data die jij aanbiedt. Dat doe je via zogeheten structured data, hier lees je er alles over. Naast informatie is ook context, uitleg en duiding van belang. Met alle informatie of metadata wordt de context duidelijker, en Google geeft daar bijvoorbeeld jouw nieuws, evenementen en reviews voorrang in de zoekresultaten.
- Moedig bezoekers aan om informatie te verstrekken.
Wie op zijn mobieltje naar een restaurant zoekt, zoekt hoogstwaarschijnlijk een restaurant in de buurt. Daarom is local search zo belangrijk voor Google. Het bedrijf ontwikkelde er zelfs een speciale dienst voor, die ‘Lokale gidsen’ heet. Zo wil Google zoveel mogelijk te weten komen over kroegen, winkels en restaurants. Gebruikers die informatie over dit soort typisch lokale bedrijven verstrekken worden zelfs beloond, bijvoorbeeld met extra opslagruimte op hun Google Drive.
- Staar je niet blind op Google.
Niet iedereen zoekt (meer) via Google. Op immens populaire platforms als Pinterest, Instagram, Facebook en Twitter wordt ook veel direct gezocht. Mensen zoeken foto’s van Scarlett Johansson of Ryan Gosling op Pinterest en de gebruiksaanwijzing van de Mentos-Cola-truc op YouTube. Vraag jezelf dus af hoe aanwezig en zichtbaar jouw bedrijf is op deze platforms met stuk voor stuk hun eigen doelgroepen.