Communicatietrends
Klanten werven via LinkedIn, in 17 overzichtelijke punten
Klanten werven via LinkedIn, in 17 overzichtelijke punten
LinkedIn ziet er sinds enige tijd niet alleen beter uit, het sociale netwerk is ook steeds gebruikersvriendelijker. Bovendien groeit het gebruik nog steeds. Vandaag de dag hebben 4 miljoen Nederlanders een account op LinkedIn, en tien procent daarvan oftewel 400.000 mensen gebruiken het medium dagelijks. Dat maakt klanten werven via LinkedIn nog makkelijker en effectiever.
LinkedIn ziet er sinds enige tijd niet alleen beter uit, het sociale netwerk is ook steeds gebruikersvriendelijker. Bovendien groeit het gebruik nog steeds. Vandaag de dag hebben 4 miljoen Nederlanders een account op LinkedIn, en tien procent daarvan oftewel 400.000 mensen gebruiken het medium dagelijks. Dat maakt klanten werven via LinkedIn nog makkelijker en effectiever.
Klanten werven via LinkedIn, in 17 overzichtelijke punten
LinkedIn ziet er sinds enige tijd niet alleen beter uit, het sociale netwerk is ook steeds gebruikersvriendelijker. Bovendien groeit het gebruik nog steeds. Vandaag de dag hebben 4 miljoen Nederlanders een account op LinkedIn, en tien procent daarvan oftewel 400.000 mensen gebruiken het medium dagelijks. Dat maakt klanten werven via LinkedIn nog makkelijker en effectiever.
Multicopy IJsselstein-Nieuwegein
- Linnaeusweg 29
- 3401 MS IJsselstein
- ijsselstein@multicopy.nl
- KVK: 56165005
- Bekijk route
Neem contact op via: 030-2850050
Gesloten
- Maandag
- Dinsdag
- Woensdag
- Donderdag
- Vrijdag
- Zaterdag
- Zondag
- 08:30 - 17:00
- 08:30 - 17:00
- 08:30 - 17:00
- 08:30 - 17:00
- 08:30 - 12:30
- Gesloten
- Gesloten
1. Doe het echt serieus en investeer er tijd in.
Alleen als je er echt moeite en tijd instopt gaat LinkedIn voor jou werken. Want er zijn veel concurrenten die ook op LinkedIn actief zijn, heel veel zelfs. Omdat LinkedIn gratis is, is de drempel om er actief te zijn namelijk voor iedereen klein. Het goede nieuws: je kunt boven heel veel concurrenten uitspringen door meer je best te doen dan zij en er dus letterlijk uit te springen.
2. Presenteer je meteen goed.
Zorg voor een goed, onderscheidend en duidelijk profiel en vertel meteen in de header waarin jij expert bent en waarom klanten met jou en/of je bedrijf zaken moeten doen. Alleen dan word je gezien als de aangewezen professional. LinkedIn is de aangewezen manier om aan je persoonlijke merk te werken: je laat zien wie je bent als ondernemer, verkoper, manager, inkoper en ook als persoon. Je naam komt tot leven.
3. Zorg voor een professionele foto.
Als jij je als professional presenteert, zet je geen onduidelijke familiefoto of vakantiekiekje naast je naam. Laat een goede portretfoto maken door een professionele fotograaf. Je slaat twee vliegen in één klap. Je maakt een goede eerste indruk. Ten tweede: je laat zien dat jij zelf ook graag een professional inschakelt, being a professional yourself. Ook voor zo’n schijnbaar detail als een profielfoto.
4. Zet niet je hele cv erop tot en met je basisschool.
Zet díe dingen in je profiel die bijdragen aan de indruk die jij wilt wekken bij je klanten en potentiële klanten. Belangrijker nog: dingen die bijdragen aan wat jij voor je klanten kun betekenen, dus jouw expertise of oplossing voor de problemen van je klant. Je basisschool De Tweemaster hoeft er niet bij en ook niet al je banen in het verleden. De lezer verdrinkt al snel in te veel informatie.
5. Vraag om aanbevelingen van anderen.
Je competenties dragen bij aan jouw profiel als expert. Vraag dus aan mensen om jou positief te beoordelen op je competenties en om recommandaties. Positieve aanbevelingen en referenties zijn goud waard. Deze referenties helpen jou bij het klanten werven via LinkedIn.
6. Meld je aan bij discussiegroepen.
Het sociale van sociale netwerken en social media zit ‘m in het helpen van andere mensen. Anderen verder brengen is misschien wel de belangrijkste taak van iedere ondernemer, coach, consultant of verkoper. Meld je aan bij groepen waar je klanten zitten. Als je psycholoog bent moet je je niet alleen aanmelden bij groepen van andere psychologen waarin hevige discussies plaatsvinden over de deugdelijkheid van DSM-5, het handboek voor de classificatie van psychische stoornissen. Je meld je ook bij groepen waar jouw mogelijke cliënten en patiënten zich ophouden. Als jij een financieel adviesbureau met als specialisatie indextrackers hebt, meld je je aan bij groepen van beleggers. En vervolgens ga je vragen stellen, discussies aanzwengelen en vragen van anderen beantwoorden. Je kunt altijd een linkje opnemen naar jouw website, maar maak er nooit rechtstreeks expliciete reclame voor. Dat schrik juist af.
7. Onderhoud contact met bestaande klanten.
In discussiegroepen kun je ook makkelijk en laagdrempelig contact houden met bestaande klanten. Dat verhoogt de contactmomenten en daarmee de loyaliteit. En dat leidt weer tot herhalingsaankopen en terugkerende business.
8. Neem duidelijk je contactgegevens op.
Jij hebt misschien telefoonangst bij het acquireren of het contacten leggen met mensen in je doelgroep. Nou, anderen hebben dat ook. Neem dus niet alleen je 06-nummer duidelijk op in je profiel maar ook je emailadres. En je website-adres, waar je ook duidelijk je contactgegevens opgeeft. En je Twitteradres en Facebookpagina. Je kunt niet genoeg mogelijkheden geven voor je potentiële klanten om in contact met jou te komen. Zet de deur wijd open.
9. Schrijf updates en posts.
Het publiceren van een goede blogtekst op LinkedIn is uiterst effectief. Je laat zien wat je kunt, wat je weet, hoe je tegen ontwikkelingen aankijkt, welke oplossingen je biedt, noem maar op. Een groot voordeel is: je brengt je artikel direct onder de aandacht van je zakelijke netwerk.
10. Vraag mensen expliciet om je post of update te delen of te liken.
Hoe meer likes, comments en shares hoe eerder jouw update of post gaat vliegen op LinkedIn. Niet alleen in je eerstegraads netwerk, maar ook in je tweedegraads en derdegraads netwerk. Dat vergroot je aantal views aanzienlijk. Vraag mensen dus onderin je update uitdrukkelijk om hem te delen of te liken.
11. Een stuk op LinkedIn versterkt je positie als expert.
Het schrijven van artikelen en het opmerken van trends, of gewoon het posten van een foto met commentaar, maar zeker een goed leesbaar stuk over jouw expertise versterkt je positie als expert. Niet alleen worden bestaande lezers en contacten bevestigd in hun beeld over jou, een stuk dat verspreid wordt zorgt voor veel nieuwe lezers en contacten.
12. Persoonlijk is altijd beter dan algemeen.
Let op: houd je blogpost persoonlijk en interessant. Denk vanuit de lezer, en niet alleen vanuit jouw bedrijf, want dan wordt het eerder een advertentie dan een blogpost. Commerciële uitingen worden echt niet gewaardeerd, in ieder geval aanzienlijk minder dan persoonlijke of informatieve stukken.
13. Zoek bij bedrijven naar mensen in je netwerk.
In de zoekbalk links bovenaan kun je zoeken naar personen, maar ook naar bedrijven. Je ziet dan precies wie van je connecties werkzaam is bij dat bedrijf. Het is ook handig dat daarnaast een linkje verschijnt met de mogelijkheid om alle medewerkers van het bedrijf die een LinkedIn-profiel hebben te bekijken. Je ziet dus precies wie er bij het bedrijf werken, en ook wie freelance voor dat bedrijf werken (omdat zij de naam van het bedrijf in hun profiel noemen). En je ziet er ook direct bij staan hoeveel gedeelde connecties op LinkedIn jullie hebben. Klanten werven via LinkedIn wordt zo een stuk eenvoudiger.
14. Je blijft altijd op de hoogte van baanwisselingen.
Je krijgt van LinkedIn altijd een melding als iemand een nieuwe job aanvaardt of van werk verandert. Vaak schept dat kansen voor jouw bedrijf. Of je goede relatie kan jou introduceren bij zijn of haar nieuwe bedrijf of jij hebt iets dat precies past bij de nieuwe werkkring van jouw relatie, via wie je daar makkelijker binnen kunt komen.
15. Deskresearch naar je concurrenten loont.
Je kunt vanachter je bureau kijken welke klanten of potentiële klanten al een verbinding met jou hebben, met jouw collega’s of met je concurrenten. Je kunt ook heel eenvoudig zien welke connecties je klanten maken, met wie en met welke van jouw concurrenten. Concurrentieanalyses zijn altijd nuttig.
16. Je kunt je beter voorbereiden op verkoopgesprekken.
Vroeger moest je dieper graven om iets te weten te komen over de persoon met wie je een afspraak hebt. LinkedIn maakt het makkelijk om je gesprekspartners van tevoren al te leren kennen. Andersom kun je mensen ter introductie wijzen op je LinkedIn-profiel.
17. Je wordt beter gevonden in Google.
Met een (compleet) profiel op LinkedIn word je beter en sneller gevonden in Google.
Lees verder:
Grootste fouten die mensen maken op hun LinkedIn profiel
Hoe LinkedIn voor jou werkt in 20 onmisbare tips