Communicatietrends
Kerstreclame waar je om moet huilen of lachen
Kerstreclame waar je om moet huilen of lachen
Wat de Superbowl in de VS is, is kerstmis steeds meer in Nederland. Tijdens de rust van de Superbowl-finale strijden grote merken om wie de indrukwekkendste nieuwe reclamefilm uitbrengt. In Nederland strijden de supermarkten om de beste kerstreclame. We zetten reclamefilms van 2018 op een rijtje, mét natuurlijk de beste Britse en Duitse kerstreclamefilms, en een Noorse. In 11 punten.
Wat de Superbowl in de VS is, is kerstmis steeds meer in Nederland. Tijdens de rust van de Superbowl-finale strijden grote merken om wie de indrukwekkendste nieuwe reclamefilm uitbrengt. In Nederland strijden de supermarkten om de beste kerstreclame. We zetten reclamefilms van 2018 op een rijtje, mét natuurlijk de beste Britse en Duitse kerstreclamefilms, en een Noorse. In 11 punten.
Kerstreclame waar je om moet huilen of lachen
Wat de Superbowl in de VS is, is kerstmis steeds meer in Nederland. Tijdens de rust van de Superbowl-finale strijden grote merken om wie de indrukwekkendste nieuwe reclamefilm uitbrengt. In Nederland strijden de supermarkten om de beste kerstreclame. We zetten reclamefilms van 2018 op een rijtje, mét natuurlijk de beste Britse en Duitse kerstreclamefilms, en een Noorse. In 11 punten.
Multicopy Maarssenbroek Lage Weide
- Maarssenbroeksedijk 17a
- 3542 DL Utrecht
- maarssenbroek@multicopy.nl
- KVK: 30095172
- Bekijk route
Neem contact op via: 030-2470060
Gesloten
- Maandag
- Dinsdag
- Woensdag
- Donderdag
- Vrijdag
- Zaterdag
- Zondag
- 09:00 - 17:00
- 09:00 - 17:00
- 09:00 - 17:00
- 09:00 - 17:00
- 09:00 - 17:00
- Gesloten
- Gesloten
1. Plus: ontroerende momenten aan de kerstdis
Supermarktketen Plus zond in 2018 een ontroerende kerstcommercial uit, die heel veel mensen aansprak. De film van anderhalve minuut, hier te zien, ging over een moeder die kort geleden haar eigen moeder begraven heeft en nu in het huis van haar ouders de kerstmaaltijd in haar eentje moet bereiden. Nou ja, in haar eentje, haar moeder is erbij. Je ziet haar steeds kritisch toekijken hoe dochter van middelbare leeftijd (zelf ook moeder overigens) in de keuken het eten bereidt. Reclamebureau achter de film is J. Walter Thompson Amsterdam.
2. Albert Heijn: alles vrolijk, geen tranentrekkerij
Albert Heijn stapte in 2018 juist af van de tearjerker. De kerstfilm, hier te zien, bevat zelfs geen verhaal maar is opgebouwd uit losse fragmenten. De 40 seconden durende en nogal opwekkende vrolijke film is een aaneenschakeling van uit het Hollandse pre-kerstdecemberleven gegrepen flitsen, waarbij de kerstmaaltijd met een volle tafel familie en gerechten wel een prominente rol inneemt. Geen emotionele toestanden dus, wel een hoop lol en vrolijkheid. De pay-off van de kerstcommercial van Albert Heijn (gemaakt door het Amsterdamse reclamebureau TBWA) is: ‘Omdat het december is’.
3. Jumbo: familie staat centraal
Bij Jumbo werd in 2018 de onbezorgde vrolijkheid en de gezins- en familiesfeer nog wat vetter aangezet. In de musicalachtige film, met als pay-off ‘Alles voor een geweldige Kerst bij Jumbo’, hier te zien, gaat Jumbo-reclame-vader Frank Lammers naar een extreem kerstfeest-achtig uitgedoste Jumbo voor ‘de laatste dingen’ voor het kerstmaal en de nodige ‘foute’ kersttruien, waar blijkt dat hij de wijn vergeten is maar waarna het allemaal ook weer snel goed komt.
Ondertussen hoor je ‘Winter Wonderland’ maar deze keer voorzien van Nederlandse tekst. Naast vaste-Jumbo-reclame-moeder Maike Meijer zie je een flinke reeks BN’ers voorbij komen, onder wie topper Jeroen van de Boom, Jumbo-ploegschaatsers Sven Kramer, Kjeld Nuis en Carlijn Achtereekte, Jumbo-wielrenners Dylan Groenewegen en Steven van Kruijswijk, Jumbo-ster Roy Donders en Max Verstappen (ook Jumbo-gesponsord).
Daarnaast traden veel eigen Jumbo-winkelmedewerkers op in de kerstcommercial van 2018, wat erg slim is voor de binding intern in het (familie)bedrijf. De film is weer gemaakt door Jumbo’s vaste reclamebureau Alfred in Amsterdam.
4. Lidl: hoofdrol voor Beau van Erven Dorens
In de kerstcommercial van 2018 van Lidl knalt de overdaad én de overdadige ironie van het scherm. De overladen kerstdis van de vrienden van het dispuut van Hollands leukste bal Beau van Erven Dorens wordt bevolkt door elkaar in complimenten en duurdoenerij aftroevende vrinden oftewel ‘kerstballen’. Waar Beau toch die spartelverse zalm vandaan heeft? ‘Van de Del, de Li-Del’. Lidl dus. Zie de film die op de kop af 1 minuut duurt hier. De film is bedacht en gemaakt door Joe Public in Amsterdam.
5. Plus kerstreclame 2017
Zware kost aan kersttafel, met meisje dat heen en weer pendelt tussen gescheiden ouders. Met verrassend einde. Kijk de film hier.
6. Albert Heijn kerstreclame 2017
Oude man bezoekt nieuwe vlam aan kerstdis, met liedje ‘To make you feel my love’. Tranen gegarandeerd. Zie de film hier.
7. Jumbo kerstreclame 2017
Jumbo-vader Frank Lammers krijgt bij versieren van chalet hulp van dieren in het bos in Disney-setting. Vrolijkheid alom met aan het eind een vette knipoog. Zie de film hier.
8. Tranentrekker uit Noorwegen
De Noorse elektronikawinkelketen Elkjøp kwam in 2018 met een tranentrekkende kerstcommercial over een jong meisje en haar opa. De maar liefst 4 minuten durende reclamefilm vertelt over een meisje op bezoek bij haar familie en haar moeizame verhouding met de droef kijkende opa. Dan blijkt dat er een verhaal schuilgaat achter zijn starre blik.
De pay-off van de film, gemaakt door DDB Nord in Stockholm, is ‘To Give More’. Zie de film hier. De Scandinaviërs hebben zich overduidelijk laten inspireren door John Lewis, de Britse Bijenkorf – zie punt 9.
9. John Lewis komt met prachtige en ontroerende Elton John-terugblik
De Britse warenhuisketen John Lewis is de peetvader van het genre tranentrekkende tv-kerstcommercial. Hun film uit 2014, getiteld Monty the Penguin, is misschien wel de meest ontroerende ooit, zie hier. In de 2018-John Lewis-kerstcommercial speelt Elton John de hoofdrol. We zien hem als kind thuis met kerstmis als hij zijn eerste piano cadeau krijgt en daarna opgroeien te midden van zijn publiek, terwijl hij Your Song speelt. De 2 minuten en 20 seconden durende film eindgt met de mooi dubbelzinnige mededeling: ‘Some gifts are more than just a gift’. Zie de film hier.
10. Edeka: morbide maar indringende familiefilm uit Duitsland
Hij is alweer uit 2015, maar het is inmiddels een internationale klassieker in de kerstreclame-tearjerkers, de 1’46 durende reclamefilm van de Duitse supermarktketen Edeka. Een oude man die met kerstmis alleen dreigt te blijven omdat zijn kinderen het allemaal veel te druk hebben met zichzelf, anderen en hun werk. Hij verzint een list om zijn familie toch allemaal bij elkaar aan de feestdis te krijgen met Kerst. Een morbide list, zeg maar gerust een paardenmiddel. Kijk de film hier.
11. Uitsmijter
10 hartverwarmende kerstcommercials waarvan je tranen in de ogen krijgt, kijk hier.