Communicatietrends
Het belang van beeld en hoe het te vinden… 14 tips
Het belang van beeld en hoe het te vinden… 14 tips
Als marketeer heb je beeld nodig. Voor offline media als folders en brochures en voor online media. Social media als Pinterest, Instagram en Snapchat bestaan bij de gratie van beeld. Maar ook op Facebook wordt beeld steeds belangrijker, en hetzelfde geldt voor Twitter en LinkedIn. En natuurlijk voor je website en blog! Maar hoe kom je aan goed beeld? En hoe gebruik je dat beeld optimaal? Hieronder lees je alles in 14 onmisbare tips.
Als marketeer heb je beeld nodig. Voor offline media als folders en brochures en voor online media. Social media als Pinterest, Instagram en Snapchat bestaan bij de gratie van beeld. Maar ook op Facebook wordt beeld steeds belangrijker, en hetzelfde geldt voor Twitter en LinkedIn. En natuurlijk voor je website en blog! Maar hoe kom je aan goed beeld? En hoe gebruik je dat beeld optimaal? Hieronder lees je alles in 14 onmisbare tips.
Het belang van beeld en hoe het te vinden… 14 tips
Als marketeer heb je beeld nodig. Voor offline media als folders en brochures en voor online media. Social media als Pinterest, Instagram en Snapchat bestaan bij de gratie van beeld. Maar ook op Facebook wordt beeld steeds belangrijker, en hetzelfde geldt voor Twitter en LinkedIn. En natuurlijk voor je website en blog! Maar hoe kom je aan goed beeld? En hoe gebruik je dat beeld optimaal? Hieronder lees je alles in 14 onmisbare tips.
Multicopy Nijmegen
- Bijsterhuizen 1120 B
- 6546 AS Nijmegen
- nijmegen@multicopy.nl
- KVK: 73301116
- Bekijk route
Neem contact op via: 024-3733729
Gesloten
- Maandag
- Dinsdag
- Woensdag
- Donderdag
- Vrijdag
- Zaterdag
- Zondag
- Gesloten
- Gesloten
- Gesloten
- Gesloten
- Gesloten
- Gesloten
- Gesloten
In week 29 - 30 - 31 (15 juli t/m 2 augustus) is onze vestiging Nijmegen verband met vakanties op afspraak geopend. We zijn gewoon telefonisch en per mail bereikbaar. We bedienen u vanuit onze vestiging in Venray.
1. De impact van beeld is enorm.
X mag dan bekendstaan als tekstmedium, beeld maakt ook bij X het verschil. Met het plaatsen van een foto in een tweet krijg je vijf keer meer interactie dan met een tweet zonder foto. En tweets met foto’s of met een gifje (bewegend plaatje) worden veel vaker geretweet of beantwoord. Dat geldt ook voor commerciële tweets. Uit onderzoek blijkt dat een reclametweet met foto tot 350 procent meer clicks oplevert.
2. Beeld werkt sneller.
Goed beeld in een reclameboodschap wordt sneller opgenomen dan tekst. Het brein ziet een plaatje eerder dan tekst. Ook is beeld tekst-ondersteunend: passend beeld zorgt ervoor dat de tekst sneller begrepen en onthouden wordt.
3. Beeld heeft voorkeur boven tekst.
Ruim de helft van de kijkers naar jouw reclameboodschap, blog, website of post kijkt alleen maar naar beeld en leest geen tekst. En als mensen al tekst lezen, haken ze vaak na tien of vijftien seconden al weer af.
4. Beeld blijft langer hangen.
Zeker 90 procent van de informatie die het brein opneemt is afkomstig van beelden. Mensen onthouden beeld daarom ook beter. 80 procent van de mensen herinnert zich van een reclame-uiting het beeld en slechts 20 procent onthoudt waar de tekst over ging.
5. Facebook drijft op beeld…
Foto’s of plaatjes op Facebook leiden tot 50 procent meer likes.
6. …en Facebook wordt steeds meer een filmpjessite.
Experts verwachten dat Facebook uiteindelijk alleen nog maar uit filmpjes bestaat. Video is namelijk de beste manier om een verhaal te vertellen in een wereld waarin steeds meer informatie op je afkomt. Video kan meer informatie overbrengen in een korter tijdsbestek dan tekst.
Facebook heeft zelf al toegegeven dat het video meer promoot op zijn site. Je kunt ook sinds kort met een video op berichten reageren. De reden van het voortrekken van video heeft ook met concurrentie van andere sociale media te maken, zoals Snapchat.
7. Blog altijd met beeld.
Zoals je website zonder beeld ondenkbaar is, zo is het raadzaam om ook in je blog beeld te gebruiken. Blogberichten met foto of video leveren 94 procent meer pageviews op dan berichten zonder beeld.
Denk ook aan infographics zoals grafiekjes en taartdiagrammen: een goede grafiek brengt in één blik in beeld wat jij in de begeleidende tekst betoogt en kan daarom ondersteunend werken.
8. Gebruik passend beeld met positieve emoties.
Een lachend gezicht wekt haast vanzelf een lach op bij degene die de foto bekijkt. Beeld met mensen erop trekt sowieso eerder de aandacht. Emotie en gevoel zijn ook of beter gezegd júist in een zakelijke en commerciële omgeving belangrijk. Je verkoopt tenslotte een gevoel, en niet in de eerste plaats een dienst of product.
Kijk naar de websites van reisbureaus, vliegticketverkopers en ook Airbnb: je ziet bijna uitsluitend aantrekkelijke sfeerfoto’s, mooie en lachende mensen, prachtige natuurbeelden, stadsfoto’s met tot de verbeelding sprekende impact, fraaie close-ups. Alles is gericht op het kweken van een positieve mindset bij de bezoeker.
9. Gebruik niet alleen maar beeld of te veel beeld.
Beeld kan zonder tekst. Dat is waar. Maar een goede tekst, onderschrift, kop of kolommetje verklarend tekstblokje, geeft de bezoeker van je website houvast. En datzelfde geldt voor een folder of brochure. Stel je een visitekaartje voor met een prachtige foto maar zonder naam en telefoonnummer. Daar heb je niets aan. Tekst geeft de kijker/lezer richting, houvast en de broodnodige informatie.
Bovendien kan te veel beeld afleiden van je centrale boodschap. Teveel beelden tegelijk verhinderen dat de kijker kan focussen.
10. Gebruik geen bij elkaar gegoogelde plaatjes.
Met Google Afbeeldingen heb je in luttele kliks heel veel foto’s of illustraties bij elkaar. Maar er kleven drie of zelfs vier immense nadelen aan gegoogelde plaatjes. A: ze hebben een lage resolutie dus zijn totaal ongeschikt voor drukwerk of voor weergave op een groot scherm. B: er rust copyright op, waardoor je de kans loopt een claim aan je broek te krijgen van de eigenaar/fotograaf/tekenaar vanwege schending van de beeldrechten. C: je loopt de kans dat je die plaatjes op veel meer plaatsen tegenkomt, misschien zelfs bij jouw concurrent. En D: als je foto’s van mensen gebruikt moet je hen ook toestemming vragen zodat je het portretrecht niet schendt.
11. Gebruik geen ondermaats of amateuristisch beeld.
De verleiding is groot om zelf aan de slag te gaan met je mobiele telefoon. Maar slechte foto’s maken al snel een onprofessionele indruk. Je schrikt je klant of potentiële klant daarmee af omdat de kwaliteit van je foto’s direct afstraalt op die van je producten of diensten. Huur dus een professionele fotograaf in. Die heb je in alle soorten en maten en specialisaties. Schrik je dan toch nog terug voor de prijzen? Ga dan naar tip 12.
12. Ga naar een stockfotowebsite.
Het wereldwijde web wemelt van de stockfotoleveranciers, zoals iStock van Getty, Shutterstock, Fotolia en Adobe Stock (de laatste biedt ook enkele gratis foto’s). Vaak tref je er heel goed bruikbare en toepasselijke beelden voor weinig geld.
Er zijn zelfs talloze stockfotowebsites waar je gratis beeld kunt downloaden. De prachtige hoge-resolutie-foto hierboven is net als de foto van de kubuswoningen in Rotterdam hieronder afkomstig van de onovertroffen gratisfoto-website https://unsplash.com. Een aanrader is ook www.gratisography.com, net als http://nl.freeimages.com, http://www.rgbstock.com en verder http://deathtothestockphoto.com (ook voor illustraties) en https://pixabay.com. Op http://www.everystockphoto.com vind je een zoekfunctie naar gratis stockfoto’s. Meer goede websites met gratis foto’s vind je op https://bootstrapbay.com/blog/free-stock-photos.
13. Gratis topfoto’s van Getty Images voor bloggers.
Getty Images, dat over wellicht de grootste fotobeeldbank ter wereld beschikt, stelt tientallen miljoenen foto’s gratis beschikbaar aan bloggers. Dat gaat via zogeheten embedding (zoals je dat met YouTube-filmpjes doet). Op die manier kun je snel, makkelijk, gratis en zonder Getty-watermerk/beeldmerk foto’s uit het Getty-archief gebruiken. Ook als je je blog voor commerciële doeleinden inzet.
14. Zorg ook voor een goede profielfoto.
We kunnen het niet genoeg benadrukken: gebruik voor je persoonlijke profiel op LinkedIn, X, Facebook of Instagram een goede portretfoto van jezelf. Geen vakantiekiekje, niet met een te drukke achtergrond, zonder zonnebril. Laat het liefst een professionele profielfoto maken. Geen pasfoto maar een foto die echt past bij wie jij bent en wat jij wilt uitstralen. En nee, die vind je niet op een gratis stockfotowebsite.