Communicatietrends
Waarom minder loze ruimte in je verzenddozen zo essentieel is
Waarom minder loze ruimte in je verzenddozen zo essentieel is
De zon komt voor niets op en lucht is gratis, behalve in één sector. Daar kost lucht goud. In de retailmarkt. Daarin wordt, omdat de verzenddozen veel te groot zijn voor de producten erin, dagelijks heel veel lucht vervoerd. Dat kost onnodig geld, onnodige milieubelasting en je klanten worden er ook niet blijer van. Sterker, het gaat ten koste van je merk.
De zon komt voor niets op en lucht is gratis, behalve in één sector. Daar kost lucht goud. In de retailmarkt. Daarin wordt, omdat de verzenddozen veel te groot zijn voor de producten erin, dagelijks heel veel lucht vervoerd. Dat kost onnodig geld, onnodige milieubelasting en je klanten worden er ook niet blijer van. Sterker, het gaat ten koste van je merk.
Multicopy Rotterdam Centrum/Zuid
08:30 - 17:00
08:30 - 17:00
Waarom minder loze ruimte in je verzenddozen zo essentieel is
De zon komt voor niets op en lucht is gratis, behalve in één sector. Daar kost lucht goud. In de retailmarkt. Daarin wordt, omdat de verzenddozen veel te groot zijn voor de producten erin, dagelijks heel veel lucht vervoerd. Dat kost onnodig geld, onnodige milieubelasting en je klanten worden er ook niet blijer van. Sterker, het gaat ten koste van je merk.
Multicopy Rotterdam Centrum/Zuid
- Maasstraat 12a - 14a
- 3016 DC Rotterdam
- rotterdam-cz@multicopy.nl
- KVK: 24146243
- Bekijk route
Neem contact op via: 010-4147362
08:30 - 17:00
- Maandag
- Dinsdag
- Woensdag
- Donderdag
- Vrijdag
- Zaterdag
- Zondag
- 08:30 - 17:00
- 08:30 - 17:00
- 08:30 - 17:00
- 08:30 - 17:00
- 08:30 - 17:00
- Gesloten
- Gesloten
Je zult het zelf al eens bij de hand hebben gehad. Je krijgt een bestelling binnen, opent de verzenddoos en ziet ergens in een hoekje je bestelde product liggen. Niet zelden ook weer verpakt in folie of papier, en vaak omgeven door flo-pak luchtkussens, zigzag gevouwen opvulpapier of andere opvulmaterialen. Een te grote verpakking dus en te veel opvulmateriaal dat net als het overvloedige karton ook weer afgevoerd en verwerkt moet worden. Dat is niet alleen milieubelastend, maar ook erg kostbaar. Niet alleen de materialen op zichzelf vormen vermijdbare kosten, maar ook de verzendkosten van een te grote doos of omdoos zijn hoger.
Negatieve merkbeleving
Daar komt nog bij dat je klanten niet blij worden van te grote verpakkingen. Zij kijken tegen onnodig ruimtebeslag van de te grote verzenddozen en omdozen aan. Tevens hebben ze onnodig veel materiaal af te voeren (zeker in B2B een probleem). Bovendien beseffen zij ook dat aan deze verpakkingsmismatch te hoge kosten verbonden zijn. Kosten waar zij zelf voor opdraaien. Dat heeft een negatief effect op de merkbeleving.
Kosten rijzen de pan uit door verzenddozen
De zogeheten Empty Space Economy, oftewel legeruimte-economie, is een wereldwijd probleem en de kosten ervan rijzen de pan uit. Uit recent onderzoek blijkt dat meer dan een derde (34%) van de mondiale retailers erkent dat de pakketten die ze wereldwijd verzenden minstens het dubbele in omvang zijn van het werkelijke product binnenin. De geschatte impact op het milieu van de verscheepte lege ruimte is aanzienlijk. Volgens schattingen wordt 122 miljoen ton CO2 jaarlijks onnodig uitgestoten. Dat komt overeen met de jaarlijkse CO2-uitstoot van een land als België.
Onnodige logistieke kosten
Volgens ramingen kan jaarlijks 46 miljard dollar worden bespaard aan onnodige logistieke kosten als er beter wordt toegezien op efficiëntere verpakkingsmethoden. Dat laatste laat ook te wensen over. Slechts een derde van de managers voert controles uit op de lege ruimte in de verzenddozen van hun producten. Slechts een op de drie managers heeft gekeken of er niet een niet beter geoptimaliseerde verpakkingswijze mogelijk is. De e-commerce groeit aan belang en evolueert in rap tempo. Klanten stellen steeds hogere eisen. Alleen op tijd en zonder schade leveren van producten is niet meer genoeg. Zeker met het toenemende oog voor duurzaamheid is overtollige en onnodige verpakking niet langer tolereerbaar.
Overleg is geboden
Alle schakels in de supply chain moeten betrokken worden bij de oplossing van dit probleem. Productverpakkingen zijn niet alleen een verantwoordelijkheid van de fabrikant of leverancier, maar ook van warehouses en fulfilment-centra. Overleg tussen alle partijen is dus noodzakelijk. En ook op kleine schaal loont het om aandacht te geven aan de wijze van verzenden van jouw producten. Je kunt er vast en zeker op besparen, en niet alleen ben je dan goedkoper uit. Ook het milieu profiteert daarvan mee en je krijgt meer waardering van je klant. Je merkbeleving zal er zeker op vooruit gaan.
Dit artikel is mede gebaseerd op het rapport The Empty Space Economy van DS Smith Packaging