Communicatietrends
6 tips voor een effectieve follow-up na een beurs
6 tips voor een effectieve follow-up na een beurs
Een beurs staat nooit op zichzelf. Na het zaaien komt het oogsten. Het succes van elke beursdeelname, groot of klein, staat of valt met een goede follow-up.
Een beurs staat nooit op zichzelf. Na het zaaien komt het oogsten. Het succes van elke beursdeelname, groot of klein, staat of valt met een goede follow-up.
6 tips voor een effectieve follow-up na een beurs
Een beurs staat nooit op zichzelf. Na het zaaien komt het oogsten. Het succes van elke beursdeelname, groot of klein, staat of valt met een goede follow-up.
Multicopy Schiedam
- Jan van Galenstraat 27 AB
- 3115 JG Schiedam
- schiedam@multicopy.nl
- KVK: 66884349
- Bekijk route
Neem contact op via: 010-4271986
09:00 - 17:00
- Maandag
- Dinsdag
- Woensdag
- Donderdag
- Vrijdag
- Zaterdag
- Zondag
- 09:00 - 17:00
- 09:00 - 17:00
- 09:00 - 17:00
- 09:00 - 17:00
- 09:00 - 12:00
- Gesloten
- Gesloten
Een beurs is het zaaien, de follow-up is het oogsten. Het op de juiste manier benaderen van de leads die je op de beurs hebt gesproken, zorgt ervoor dat die leads daadwerkelijk klanten worden. Zij kennen jou – en/of je medewerkers – en jouw bedrijf nu immers al, en ze weten bovendien goed wat je te bieden hebt. En als klap op de vuurpijl zijn ze daarin geïnteresseerd.
Op een beurs en zeker op een vakbeurs staan heel veel directe concurrenten. Een goede, en vooral ook snelle follow-up is een van dé manieren om die een stap voor te blijven. En dat is direct tip 1.
1. Neem na een beurs snel contact op
Binnen één week contact opnemen met de belangrijkste contacten is een goede richtlijn. Plan intern wie wie belt, mailt of nadere informatie en documentatie opstuurt. Maak hierover duidelijke afspraken.
2. Volg de wensen van de bezoeker
Soms is nabellen beter, soms een e-mail beter, soms een SMS of een Whatsappje. Het hangt van de wensen af van je contact, en wat hij of zij heeft aangegeven hoe hij/zij benaderd wil worden. Misschien is in sommige gevallen een persoonlijk bezoek nog effectiever – als de lead heeft aangegeven dat op prijs te stellen.
3. Maak een goede mail
Het kan lonen om een belscript te maken, zeker als je veel medewerkers hebt die na gaan bellen. Of om een standaard e-mailbericht op te stellen. Zorg wel dat je de aanhef (en afsluiting) persoonlijk maakt.Verwerk het liefst wat persoonlijke details erin. Denk aan: net nieuwe auto, sportevenement, getrouwd, kind geboren), zakelijke details (nieuwe klant, zakelijke deal, ontevreden over kwaliteit of levertijd van andere leverancier, hoge prijs concurrent) of contactafspraken (zou na twee weken contact opnemen, wel per mail niet telefonisch).
4. Val op
Je concurrenten stonden misschien ook op de beurs, jouw bezoekers waren wellicht ook hun bezoekers. Kies dus voor een opvallende vorm van je meer-informatie-mailing, bijvoorbeeld met een afwijkende envelop of verpakking. Maak die heel groot of juist heel klein. Stuur een cadeautje mee, of een bos bloemen. Alles wat afwijkt van andere mailings valt op.
5. Niet op de beurs geweest?
Er zijn altijd klanten die geen tijd (of zin) hadden de beurs en/of jouw stand te bezoeken. Stuur aan hen alsnog een brief of e-mailbericht. Een social media post met daarin een opsomming van hoogtepunten, nieuwe producten en diensten, updates werkt ook goed. Zo houdt je hen ook op de hoogte over jouw succesvolle beursdeelname. Overdrijven mag! Wees voor alles enthousiast, want enthousiasme komt altijd over.
6. Evalueer.
Tot slot: breng duidelijk in kaart hoe je de follow-up georganiseerd hebt. Het liefst compleet met de resultaten die eruit rollen. Dan weet je de volgende keer beter wat werkt en niet werkt.