Communicatietrends
Bouw aan een sterk merk en klanten komen vanzelf
Bouw aan een sterk merk en klanten komen vanzelf
Wat is de beste pick-up-line aller tijden? ‘Weet je wat me aan jou opvalt? Je ogen hebben dezelfde kleur als mijn Ferrari.’ Hm. Kan beter. Vraag maar aan marketeers, direct-marketeers, online-marketingspecialisten en verkopers. Tuurlijk, iedereen wil het telefoonnummer van zijn potentiële relatie en het liefst zoveel mogelijk NAW-gegevens én interesses (welstandscategorie, zoekgeschiedenis, cookies? Graag!). Maar draai het nou eens om. Stel dat die jouw target naar jou toekomt? Je hebt het heft zelf in handen.
Wat is de beste pick-up-line aller tijden? ‘Weet je wat me aan jou opvalt? Je ogen hebben dezelfde kleur als mijn Ferrari.’ Hm. Kan beter. Vraag maar aan marketeers, direct-marketeers, online-marketingspecialisten en verkopers. Tuurlijk, iedereen wil het telefoonnummer van zijn potentiële relatie en het liefst zoveel mogelijk NAW-gegevens én interesses (welstandscategorie, zoekgeschiedenis, cookies? Graag!). Maar draai het nou eens om. Stel dat die jouw target naar jou toekomt? Je hebt het heft zelf in handen.
Multicopy Utrecht Centrum
09:00 - 17:00
09:00 - 17:00
Neem contact op via: 030-2312329
Bouw aan een sterk merk en klanten komen vanzelf
Wat is de beste pick-up-line aller tijden? ‘Weet je wat me aan jou opvalt? Je ogen hebben dezelfde kleur als mijn Ferrari.’ Hm. Kan beter. Vraag maar aan marketeers, direct-marketeers, online-marketingspecialisten en verkopers. Tuurlijk, iedereen wil het telefoonnummer van zijn potentiële relatie en het liefst zoveel mogelijk NAW-gegevens én interesses (welstandscategorie, zoekgeschiedenis, cookies? Graag!). Maar draai het nou eens om. Stel dat die jouw target naar jou toekomt? Je hebt het heft zelf in handen.
Multicopy Utrecht Centrum
- Drift 5
- 3512 BP Utrecht
- utrecht-c@multicopy.nl
- KVK: 30065729
- Bekijk route
Neem contact op via: 030-2312329
09:00 - 17:00
- Maandag
- Dinsdag
- Woensdag
- Donderdag
- Vrijdag
- Zaterdag
- Zondag
- 09:00 - 17:00
- 09:00 - 17:00
- 09:00 - 17:00
- 09:00 - 17:00
- 09:00 - 17:00
- Gesloten
- Gesloten
‘Hallo, heb jij slingers bij je dan kan ik je versieren.’
Is dit een goeie openingszin? Mwah.
Deze dan? ‘Geloof jij in liefde op het eerste gezicht of heb je liever dat ik nog een keertje langskom?’
Hm. Die is minstens zo afgezaagd als: ‘Hé hallo, ken ik jou niet ergens van?’.
Die laatste zin heeft wel weer als voordeel dat ie zo bekend en cliché is dat je er allebei direct van in de lach schiet waardoor het ijs tóch meteen gebroken is.
Hij is in ieder geval stukken beter dan het vergezochte ‘Breek jij het ijs, dan maak ik er blokjes van’, zoals Acda & De Munnik zongen. Die is echt gaapopwekkend.
Maar serieus: hou jij er op borrels, feestjes of in de kroeg een vaste verleidingsmethode of openingszin op na? Een marketeer of verkoper wel. Die houden er vaste methodes op na.
Direct marketing
Ga maar na. Als je een direct marketeer bent en heteroman dan stap je recht op die aantrekkelijke vrouw af met de woorden: ‘Hé, ik ben fantastisch in bed, wat dacht je ervan…’.
Marketeers en reclamemakers doen het heel anders, die nemen een omweggetje. Als die op een partijtje een prachtige vrouw spotten, sturen ze een van hun vrienden erop af, die haar meedeelt: ‘Hé, mijn vriend daar is fantastisch in bed, wat dacht je ervan…’.
Er is nog een klein verschil tussen een online marketeer en een offline marketeer. De eerste stuurt die vriend direct zodra zij haar ziet op haar af en als ze afwerend reageert stuurt hij die vriend direct naar haar vriendin en als die hem afwijst direct naar de leuke vrouw daar weer naast. De offline marketeer moet als die prachtige vrouw hem afwijst wachten op het volgende feestje maar hij weet: ééns gaat het me lukken.
Telemarketing
Telemarketeers hangen een weer andere methode aan. Zij vragen het telefoonnummer van de knock-out in kwestie en bellen haar de volgende avond onder etenstijd terug met: ‘Hé, ik ben fantastisch in bed, wat dacht je ervan…’.
Pr-mensen trekken hun das wat strakker, bieden de vrouw in kwestie een glas aan en beginnen een zin als: ‘Trouwens, nu we het toch zo gezellig hebben, ik ben fantastisch in bed, wat dacht je ervan…’.
Overigens gaat een grafisch ontwerper steevast alleen naar huis, want die vraagt zich de hele tijd af waarom die vrouw in vredesnaam niet naar hem toekomt, hij ziet er toch zo goed uit? Nou dan.
Ook niet echt veel kans maakt de man die op weg is naar een feestje, zich realiseert dat in alle huizen waar hij langskomt knappe vrouwen kunnen wonen en dan op een schuurtje klimt en zijn longen uit zijn lijf schreeuwt met: ‘Ik ben fantastisch in bed!!!’. Dat is huis-aan-huis oftewel junkmail.
Verkoper
In zowat elk bedrijf heerst een gezonde spanning tussen de marketing- en de salesafdeling, waarbij de verkopers niet zelden de toffe snelle kerels zijn. Maar scoort die verkoper, denk je, op dat feestje? Ja, zeker wel, maar niet voor zichzelf. De verkoper op het feestje stapt af op een echt heerlijke vrouw en haalt haar over om naar bed te gaan met zijn vriend. Die vriend (lees: je baas) is erg blij met je, maar zou jij als succesvol verkoper niet beter voor jezelf beginnen?
Je kunt ook makkelijk eindigen als helpdeskmedewerker. Dat is de man die ver na middernacht door een vriend wordt gebeld omdat het niks werd met die vrouw. Of hij nog een borrel komt drinken.
Sterk merk
Maar stel, je bent een merkenbouwer. Wat is een merk idealiter? Een sterk merk is begeerlijk. Mensen willen je hebben, koste wat kost, mensen hebben jou nodig om erbij te horen, dus prijs, kwaliteit of klantenservice zijn niet van doorslaggevend belang. De merkenbouwer op dat feestje, die zelfbewuste man met dat goede pak en George Clooney-glimlach, zal merken dat de meest aantrekkelijke vrouwen vanzelf op hem afkomen, met een enthousiast ‘Hé, ik heb gehoord dat je fantastisch in bed bent, wat dacht je ervan…’.
De achterliggende gedachte is natuurlijk heel simpel. Kies als bedrijf wat je wilt zijn en voor wie, stel jezelf een duidelijk doel voor ogen, en bouw vooral aan een sterk, onderscheidend merk en de rest komt vanzelf. Klanten meldden zich letterlijk zelf.