Communicatietrends
De 12 meer-aandacht-en-omzet-tips voor een effectieve e-mail
De 12 meer-aandacht-en-omzet-tips voor een effectieve e-mail
E-mail is niets minder dan een wondermiddel voor verkoop en marketing. Je krijgt een mail van De Bijenkorf, met als onderwerpregel ‘Laatste dagen: tot 70% korting in de Sale’ en je gaat tóch even kijken. Nog meer dan social media en in-app-communicatie levert e-mail engagement op. Dan moet je het wel goed doen en een effectieve e-mail versturen. Hieronder lees je in 12 punten hoe je dat goed doet.
E-mail is niets minder dan een wondermiddel voor verkoop en marketing. Je krijgt een mail van De Bijenkorf, met als onderwerpregel ‘Laatste dagen: tot 70% korting in de Sale’ en je gaat tóch even kijken. Nog meer dan social media en in-app-communicatie levert e-mail engagement op. Dan moet je het wel goed doen en een effectieve e-mail versturen. Hieronder lees je in 12 punten hoe je dat goed doet.
De 12 meer-aandacht-en-omzet-tips voor een effectieve e-mail
E-mail is niets minder dan een wondermiddel voor verkoop en marketing. Je krijgt een mail van De Bijenkorf, met als onderwerpregel ‘Laatste dagen: tot 70% korting in de Sale’ en je gaat tóch even kijken. Nog meer dan social media en in-app-communicatie levert e-mail engagement op. Dan moet je het wel goed doen en een effectieve e-mail versturen. Hieronder lees je in 12 punten hoe je dat goed doet.
Multicopy Utrecht Centrum
- Drift 5
- 3512 BP Utrecht
- utrecht-c@multicopy.nl
- KVK: 30065729
- Bekijk route
Neem contact op via: 030-2312329
Gesloten
- Maandag
- Dinsdag
- Woensdag
- Donderdag
- Vrijdag
- Zaterdag
- Zondag
- 09:00 - 17:00
- 09:00 - 17:00
- 09:00 - 17:00
- 09:00 - 17:00
- 09:00 - 17:00
- Gesloten
- Gesloten
1. Zorg dat je emailadressen verzamelt.
Je mag nog zo’n bijzondere goeie en effectieve e-mail de deur uitdoen, als je maar twee of drie ontvangers hebt, doe je veel moeite voor een beperkt resultaat. Zorg er dus voor een zo groot mogelijk adressenbestand en breid het voortdurend uit. E-mailadressen zijn het goud van je onderneming – dit geldt voor heel veel bedrijven, en ook voor het jouwe. E-mail werkt namelijk goed om (direct) te verkopen, maar heeft ook een belangrijke marketingfunctie, namelijk het kweken van vertrouwdheid en betrouwbaarheid op de lange termijn. Je moet een trusted brand worden.
2. Zorg voor een inschrijfmogelijkheid op je website.
Een van de beste manieren om e-mailadressen te vergaren is het inzetten van je website. Zorg voor een duidelijke boodschap en maak goed duidelijk hoe bezoekers zich kunnen opgeven voor jouw e-mailnieuwsbrief. Op dat woord ‘nieuwsbrief’ komen we zo nog terug. Zorg voor een pop-up-venster, dat na enkele seconden automatisch op elke pagina van je website verschijnt. Vraag in het venster zo weinig mogelijk aan de bezoeker om in te vullen. Het mailadres is genoeg. In een volgend inschrijfscherm volgt dan wel naam en adres, en interesses en dergelijke. Misschien is het verzamelen van e-mailadressen van geïnteresseerde en daarmee potentieel nieuwe klanten wel het belangrijkste doel van je website sowieso.
3. Denk na over een aantrekkelijk weggevertje.
Het is altijd raadzaam om iets weg te geven aan bezoekers in ruil voor het achterlaten van hun mailadres. Het meest voor de hand liggend is een goede en aantrekkelijke whitepaper over een onderwerp of gebied waarin jij deskundig bent. Je slaat met een goede en aantrekkelijke whitepaper twee vliegen in één klap. Je hebt iets interessants te bieden en je bevestigt je naam of reputatie als de deskundige op jouw terrein. Zo’n whitepaper hoeft niet lang te zijn. Het kunnen ook twee A4’tjes zijn met 10 tips over hoe je je hoofd koel houdt in een hittegolf met als titel ’36 graden? De 4 dingen die je moet doen en de 6 die je moet laten om fit de volgende dag te halen’.
4. Geregelde frequentie is belangrijk.
E-mails werken, maar een regelmatig verzonden effectieve e-mail werkt beter, ook voor jouw onderneming. Mensen raken vertrouwd met jou als bedrijf en de kans dat je precies in het schot valt als mensen zoeken wat jij juist op dat moment aanbiedt is groot. Alles is een kwestie van het goede aanbod op de juiste tijd op het juiste moment.
Stuur liever één keer per week een mail uit dan één keer per maand. Ruim hier dus ook tijd voor in. Dat kost soms best véél tijd en vraagt zelfdiscipline, en je zult er niet altijd zin in hebben, maar het levert je wel omzet op, en nieuwe klanten. En extra omzet van bestaande klanten. Als je een wat groter bedrijf hebt kun je medewerkers inschakelen om een nieuwsbrief op te stellen.
5. Noem je nieuwsbrief geen nieuwsbrief.
De term nieuwsbrief is versleten. Bij echte actueel nieuwe kan nieuwsflits misschien nog net. Echter niemand zit te wachten op een nieuwsbrief. Mensen willen informatie, need to know en nice to know. Zet desnoods iets als ‘Informatie van waarde’ of iets onconventioneels als ‘Wat u deze week niet mag missen’ bovenaan je e-mail, maar vermijdt het woord nieuwsbrief. Je onderwerpregel is veel belangrijker.
6. Een prikkelende onderwerpregel zorgt voor een effectieve e-mail.
Een goede onderwerpregel maakt het verschil. Sterker, hij bepaalt vaak het verschil tussen openen of wegklikken via de verwijderknop. Een onderwerpregel als ‘WeMakeIt marktleider in SAP-implementatie’ of ‘De nieuwste aanbiedingen voor Valentijnsdag’ hebben naar alle waarschijnlijkheid een lage openingsrate.
Terwijl de kans dat een e-mail met een onderwerpregel als ‘Worstelt u ook met de AVG-privacywet? 8 redenen waarom dat net nodig is’ wél wordt geopend een stuk groter is.
Gebruik ook eens woorden als ‘Breaking’ of ‘Alert’ of ‘Dit geloof je pas als je het ziet’. Die trekken aanzienlijk meer aandacht dan woorden als ‘Nieuw rapport’, ‘Vooruitzicht’ of ‘Pioniers’.
7. Zorg voor een aantrekkelijke en lezenwaardige inhoud.
Neem in je e-mail informatie op waar je klant iets aan heeft. Dat jij zo groot bent, of dat je die en die awards hebt gewonnen of dat er die en die nieuwe medewerkers net zijn begonnen of dat je die en die nieuwe klanten hebt gekregen, dat is allemaal niet zo interessant voor je klant. Hij of zij heeft een vraag, een probleem, een uitdaging, in ieder geval iets op te lossen waar jij – als het goed is – het antwoord op hebt. Denk aan die whitepaper die je op je website aanbiedt, de blogs die je schrijft op je website, de tweets en LinkedIn-updates die je plaatst. Daarin schrijf je ook over oplossingen die de problemen van jouw klanten oplossen. Je laat zien dat jij de aangewezen partij bent op gebied X als mensen een probleem hebben op gebied X.
8. Denk goed na over wat je wilt bereiken met je e-mail.
Wat wil je echt bereiken met je e-mail? Iets verkopen? Een aanbieding over het voetlicht brengen? Een nieuwe dienst introduceren? Je merkbekendheid vergroten? Dat kan allemaal, maar ben je wel goed bewust van je doel. Dat helpt je om een betere en effectieve e-mail op te stellen.
9. Zet de naam van de ontvanger in de aanhef.
Een algemene onpersoonlijke aanhef is… precies, onpersoonlijk. In een beetje e-mailprogramma zit een automatische mogelijkheid om de aanhef te personaliseren.
10. Zorg ook voor een persoonlijke ondertekening.
Sluit elke e-mail ook altijd af met een naam, van jou of een medewerker. En zet er zoveel mogelijk contactgegevens direct onder. Ja ook je telefoonnummer. Als mensen de moeite nemen je te bellen, willen ze je echt graag spreken. En je zult zien dat een telefonisch gesprek aanzienlijk vruchtbaarder is dan contact per mail of app of sms.
11. Sluit elke e-mail af met een call to action.
Een e-mail is dé manier om in contact te komen met je doelgroep en maak dus gebruik van de aandacht die je hebt. Je moet iets verkopen. Zorg dus dat je mail afsluit met een oproep tot actie. Dat kan van alles zijn. Een linkje of knop naar je website. Op een Koop nu-knop klikken. Op een Meer informatie?-knop drukken. Korting beloven aan de eerste tien bestellers. Een aansporing om mee te doen aan een prijsvraag. Of gewoon een vraag om te laten weten via – heel simpel – de reply-knop wat jij als lezer vindt van het probleem of de kwestie die je aanroert in je mail.
12. Hou je aan de privacyregels.
Zeker sinds 25 mei 2018 toen de nieuwe wet op de privacy van kracht werd is het belangrijk dat je werkt en mailt volgens de AVG/GDPR (Algemene Verordening Gegevensbescherming). Neem dat ook op in je e-mail, onderaan. Dat geeft vertrouwen.