Druktechnieken
DrukwerkPrinten en kopiërenDigitaal drukwerkVariabel Data printenPrinting on Demand
Banner-small

Multicopy Haarlem

Communicatietrends

Blog
Algemeen

Wat elke baas kan leren van de baas van Coolblue

Hoe komt Coolblue aan een klantenbeoordeling van 9,1? Waarom is Coolblue uitgeroepen tot Beste Webwinkel van Nederland 2015 en 2017? Heel simpel: omdat de baas aardig is.

Multicopy Haarlem

Vandaag geopend:

Gesloten

Gesloten

Neem contact op via: 023-5358511

mail

Wat elke baas kan leren van de baas van Coolblue

Hoe komt Coolblue aan een klantenbeoordeling van 9,1? Waarom is Coolblue uitgeroepen tot Beste Webwinkel van Nederland 2015 en 2017? Heel simpel: omdat de baas aardig is.

Multicopy Haarlem

  • Tijdelijk vanuit Multicopy Hoofddorp, Robijnlaan 5
  • 2132 WX Hoofddorp
  • haarlem@multicopy.nl
  • KVK: 75482762
  • Bekijk route

Neem contact op via: 023-5358511

chat
Vandaag geopend:

Gesloten

  • Maandag
  • Dinsdag
  • Woensdag
  • Donderdag
  • Vrijdag
  • Zaterdag
  • Zondag
  • 09:00 - 17:30
  • 09:00 - 17:30
  • 09:00 - 17:30
  • 09:00 - 17:30
  • 09:00 - 17:30
  • Gesloten
  • Gesloten

Multicopy Haarlem werkt tijdelijk vanuit Multicopy Hoofddorp.

Ligt Multicopy Hoofddorp niet bij je om de hoek? Geen probleem. We komen altijd graag naar jou toe om je wensen te bespreken. Daarnaast staat ook onze haal- en brengservice kosteloos voor je klaar. Ons telefoonnummer: 023-535 85 11 en e-mail: haarlem@multicopy.nl blijven ongewijzigd. Graag tot snel!

 

 

Als u schoenen gaat kopen, koopt u ze dan eerder bij een vriendelijke verkoper of bij een chagrijnige? Koopt u een laptop bij een winkel waar ze u zonder respect behandelen en u zich eerder afgesnauwd voelt dan aardig bejegend? Dacht ik al. Zo werkt het ook bij webwinkels.

Uit onderzoek blijkt dat emotionele factoren voor 83% de koopbeslissing van een klant beïnvloeden. Dan gaat het om dingen als: vindt de klant de verkoper sympathiek? Besteedt de verkoper voldoende aandacht aan de klant? Denkt de verkoper werkelijk mee? Gaat hij werkelijk in op de wensen en behoeften? Komt de verkoper met zelfvertrouwen over? Wint hij het vertrouwen van de klant?

Prijs en kwaliteit tellen niet

Rationele factoren, zoals de prijs van het product of dienst, het nut, de technische kwaliteiten, de voorwaarden, noem alle instrumentele dingen maar op, spelen voor slechts 17% een rol bij de besluitvorming van de klant. Op de homepage van Coolblue.nl valt direct het lachende gezicht van een medewerker van de klantenservice op, met daaronder vetgedrukt de belofte: ‘Alles voor een glimlach’. Dat moet echt zijn effect hebben, gezien de 9,1 voor ‘Klantenbeoordeling’ en de 254.725 vind-ik-leuks op Facebook. Een kwart miljoen Nederlanders die de moeite nemen om een winkel te liken, dan doe je het goed.

Niks goedkoper

Coolblue werd in het jaar 2015 en 2017 uitgeroepen tot Beste Webwinkel van Nederland. En de laptops, tassen, tv’s, stofzuigers, iPads en andere elektronica die je er koopt is heus niet goedkoper dan elders. Soms zelfs duurder. Het geheim van Coolblue zit ’m in iets heel eenvoudigs. Iets wat geen of niet veel geld kost en het goede nieuws: u heeft het ook. Het zit ‘m in menselijkheid, pure menselijkheid, aangelengd met een dot humor.

Twee voorbeelden. In het voorjaar van 2015 plaatste een man uit Almere, die een printer zocht, op het forum van Opgelicht.nl een vraag naar de betrouwbaarheid van Coolblue. Hij kende het bedrijf kennelijk niet en kreeg snel reacties, dat het bedrijf te vertrouwen is en dat het de tweede grootste webshop van Nederland is. Toch bleef de man achterdochtig. ‘Wie zegt mij dat [jullie] geen medewerkers zijn of hun vriendjes?’ Toen kon de baas van Coolblue Pieter Zwart het niet laten zelf te reageren met een ironisch: ‘Dat klinkt verdacht goed. Ik zou het niet doen.’

Kat van huis…

In maart 2015 reageerde Zwart ook al erg scherp op een filmpje dat Coolblue-medewerkers op de Facebook-pagina van Coolblue plaatsten, waarin ze met een treintje van zes of zeven bureaustoelen aan elkaar door het kantoor rijden. ‘Ik kan jullie ook nooit alleen laten!’, postte de directeur. Meer dan duizend likes waren zijn deel.

Zijn voorbeeld doet binnen het bedrijf goed volgen want ook de Coolblue-klantenservice weet klanten blij te maken met inlevende Twitterberichten. Klant @ElbertBeverdam twitterde dat hij de verjaardag van zijn moeder was vergeten en snel een cadeau bestelde bij Coolblue maar geen cadeaupapier meer had. Coolblue feliciteerde hem en even later blijkt Elbert zich vergist te hebben in de datum van zijn moeders verjaardag. Of Coolblue ook iets verkoopt tegen vergeetachtigheid, vraagt hij. De Coolblue-medewerker stuurde hem een linkje naar de Woezel & Pip houten kalender. Waarop Elbert zo scherp is om op te merken dat die ’tijdelijk uitverkocht’ blijkt te zijn . Waarop Coolblue: ‘Maar dat geeft je nog steeds bijna een jaar om te oefenen!’. Waarop Elbert het bedrijf bedankt ‘voor de service en de glimlach!’.

Sociaal smoel

Omdat de baas aardig is en zijn aardigheid slim inzet, is het hele bedrijf aardig. Niet voor niks werd Coolblue in juni 2015 de grote winnaar bij De Beste Social Media Awards. Coolblue bewijst dat je met ‘menselijke, humoristische social media een webshop echt een social smoel kan geven’, verklaarde de jury.