Communicatietrends
De 8 do’s voor een nieuwsbrief die werkt
De 8 do’s voor een nieuwsbrief die werkt
Een nieuwsbrief is een van de meest effectieve en goedkope middelen om klanten en potentiële klanten te werven en aan je te binden. Je werkt met een frequent en regelmatig verschijnende nieuwsbrief namelijk aan je naamsbekendheid en opbouw van vertrouwen. En daarnaast haal je mensen over de streep met informatie waar mensen echt iets mee kunnen. Als je dat goed doet, krijg je steeds meer abonnees en dus ook steeds meer klanten.
Een nieuwsbrief is een van de meest effectieve en goedkope middelen om klanten en potentiële klanten te werven en aan je te binden. Je werkt met een frequent en regelmatig verschijnende nieuwsbrief namelijk aan je naamsbekendheid en opbouw van vertrouwen. En daarnaast haal je mensen over de streep met informatie waar mensen echt iets mee kunnen. Als je dat goed doet, krijg je steeds meer abonnees en dus ook steeds meer klanten.
Multicopy Alphen aan den Rijn
10:00 - 16:00
10:00 - 16:00
Neem contact op via: 0172–263171
De 8 do’s voor een nieuwsbrief die werkt
Een nieuwsbrief is een van de meest effectieve en goedkope middelen om klanten en potentiële klanten te werven en aan je te binden. Je werkt met een frequent en regelmatig verschijnende nieuwsbrief namelijk aan je naamsbekendheid en opbouw van vertrouwen. En daarnaast haal je mensen over de streep met informatie waar mensen echt iets mee kunnen. Als je dat goed doet, krijg je steeds meer abonnees en dus ook steeds meer klanten.
Multicopy Alphen aan den Rijn
- J. Keplerweg 10-B
- 2408 AC Alphen aan den Rijn
- alphen@multicopy.nl
- KVK: 89367103
- Bekijk route
Neem contact op via: 0172–263171
10:00 - 16:00
- Maandag
- Dinsdag
- Woensdag
- Donderdag
- Vrijdag
- Zaterdag
- Zondag
- 10:00 - 16:00
- 10:00 - 16:00
- 10:00 - 16:00
- 10:00 - 16:00
- 10:00 - 16:00
- Gesloten
- Gesloten
Openingstijden kantoor: 10.00 uur tot 16.00 uur
Telefonisch bereikbaar (0172 – 263 171): 9.00 uur tot 17.30 uur
Per e-mail bereikbaar 24/7: alphen@multicopy.nl
Wij adviseren je altijd eerst per e-mail (alphen@multicopy.nl) je aanvraag te doen voordat je bij ons langskomt in de vestiging. Zo kunnen wij eerst een offerte maken of je een passend advies bieden. Daarna kan je het werk uiteraard ophalen bij ons op kantoor of langs komen voor een adviesgesprek. Wij hebben geen "klaar terwijl je wacht" service.
Hieronder de 8 do’s voor een nieuwsbrief die werkt.
1. Een vaste frequentie is noodzakelijk om indruk te maken.
Misschien het belangrijkste om mee te beginnen: maak tijd voor je nieuwsbrief. Als je nu al zo druk bent met je primaire business en verkopen, en dus geen tijd kunt of wilt vrijmaken voor marketing, dan kun je beter niet aan een nieuwsbrief beginnen.
Regelmaat is belangrijk. Stuur je nieuwsbrief uit op vaste tijden en dagen, en een vaste frequentie is ook essentieel. Eén keer per maand is wel het minimum. Overvoer je klanten en abonnees ook niet. Stuur maximaal één keer per week een nieuwsbrief.
2. Vermijd een boete voor spam en vraag om een opt-in.
Dit is echt het tweede belangrijkste. Het lijkt heel even saai maar is wel essentieel en het bespaart je ellende.
De wet schrijft voor dat je abonnees uitdrukkelijk toestemming moet vragen om ze op je verzendlijst te zetten. In feite twee keer, want er geldt een dubbele opt-in. Nadat iemand zich inschrijft ben je wettelijk verplicht om een bevestiging te vragen, via een mail waarin je om een bevestiging van de inschrijving vraagt.
Dit lijkt moeilijker dan het is, want een mailprogramma als Mailchimp doet dit automatisch voor je als je hun – eenvoudige – aanwijzingen opvolgt.
O ja, ook belangrijk: de eenvoudige en directe afmeldmogelijkheid. Die is ook wettelijk verplicht. Meestal kun je onderaan je nieuwsbrief in kleine lettertjes een afmeldlink opnemen. En zeg zelf: mensen die niet zijn geïnteresseerd in jouw bedrijf kun je missen als kiespijn. Je open-rate en click-rate wordt ook nog eens groter als ongeïnteresseerde ontvangers zich afmelden.
3. Zorg voor een herkenbare stijl.
Je e-mailnieuwsbrief hoeft er niet zo gelikt uit te zien als die van bol.com, KPN of Ziggo maar een vaste herkenbare stijl en uiterlijke structuur helpen wel voor je herkenbaarheid en daarmee je attractiviteit. Zorg dus voor een goede en het liefste een prikkelende kop, een logo, kwalitatief goede foto’s en fijne illustraties.
Je kunt er ook voor kiezen om een nieuwsbrief met alleen tekst te maken. Dat kan beter uitpakken dan het klinkt. Als je namelijk goede tekst schrijft en hij is een beetje aantrekkelijk opgemaakt met veel witruimte tussen de alinea’s en zinnen dan blijven mensen zeker doorlezen.
O ja, vermijd zelfs de kleinste taalfout. Laat elke nieuwsbrief eerst even door een collega, medewerker of familielid doorlezen en checken voor je hem uitstuurt.
Foutloze tekst is belangrijker dan je denkt. Dat verhoogt het vertrouwen van de ontvanger in jouw diensten en producten.
4. Zorg voor een herkenbare structuur.
Hoe je je nieuwsbrief ook opmaakt en inricht, een vaste indeling is belangrijk. Dat draagt bij aan de herkenbaarheid. In het programma Mailchimp kun je gebruik maken van kant-en-klare templates, dat is wel zo handig.
5. Sluit elke nieuwsbrief af met een call to action.
Dat kan een tijdelijk kortingsaanbod zijn, een speciale korting voor abonnees of exclusieve producten voor je nieuwsbriefabonnees. Je kunt ook een vraag stellen of specifiek om feedback vragen. Denk aan menselijke en persoonlijke vragen. Zoals: wat vinden jullie van onze nieuwsbrief, wat mis je, waar zou je meer over willen weten? Lezers stellen een interactieve benadering op prijs.
Vergeet ook niet onderin een mogelijkheid op te nemen waarmee mensen de nieuwsbrief simpel door kunnen sturen naar een vriend.
6. Schrijf een pakkende onderwerpregel.
Zorg dat je de lezer prikkelt, dat je je onderscheidt. Zet niet in de onderwerpregel iets als ‘Nieuwsbrief Jansen Dierenvoeders’ maar iets als ‘De 7 ingrediënten waarvan je niet wist dat ze je koe gezonder houden’. Gebruik lijstjes met tips, do’s en don’ts, opsommingen en hoe- en waarom-vragen.
En zorg ook dat de kop bovenin de nieuwsbrief zelf de lezer aanzet tot verder lezen.
7. Geef alle informatie over je bedrijf in elke nieuwsbrief.
Je hebt een logo en je bedrijfsnaam maar je vergeet je adres- en contactgegevens. Dat komt echt heel vaak voor. Neem liever te veel gegevens onderin op dan te weinig, want hoe meer gegevens hoe betrouwbaarder je bedrijf overkomt.
8. Vermijd clichés, doe het anders.
Vertel wat je als bedrijf doet en doe dat door de unieke aspecten van jouw product of de manier waarop je zakendoet breed uit te meten. Als je bijvoorbeeld geen aparte verzendkosten rekent of één vast bedrag per zending, vermeld dat dan ook duidelijk. Ga er niet vanuit dat mensen dat toch al weten omdat je ze dat een keer verteld hebt. A. vergeten mensen dat en B. heb je steeds weer nieuwe lezers.
Denk ook nooit dat iets wat jij doet vanzelf spreekt. Vaak denken ondernemers dat wat zij doen normaal is. Bijvoorbeeld een acceptgiro sturen na de ontvangst in plaats van vooraf betalen. Dat is bijzonder juist, en benadruk dat dan ook expliciet in je communicatie. Een nieuwsbrief is daarvoor het aangewezen middel. Je kunt bijvoorbeeld in elke aflevering een bijzonderheid opnemen onder het kopje ‘Wat wij bij X zo gewoon vinden dat we het vergeten te vertellen’.
Want echt, veel mensen zijn veel te bescheiden over wat zij doen.