Druktechnieken
DrukwerkPrinten en kopiërenDigitaal drukwerkVariabel Data printenPrinting on Demand
Banner-small

Multicopy Alphen aan den Rijn

Communicatietrends

Blog
Sites & Apps

De structuur van je website kan nóg beter, in 18 tips

Check jij je website nog weleens op dode links? Niks zo ergerlijk als uitkomen op een 404-pagina. Is je website op alle browsers goed te lezen? Is hij ook op een mobieltje of tablet duidelijk te lezen en door te scrollen? Is na de recente uitbreiding de menustructuur nog duidelijk? Hieronder volgt een handige checklist in 18 korte snappy punten.

Multicopy Alphen aan den Rijn

Vandaag geopend:

Gesloten

Gesloten

Neem contact op via: 0172–263171

mail

De structuur van je website kan nóg beter, in 18 tips

Check jij je website nog weleens op dode links? Niks zo ergerlijk als uitkomen op een 404-pagina. Is je website op alle browsers goed te lezen? Is hij ook op een mobieltje of tablet duidelijk te lezen en door te scrollen? Is na de recente uitbreiding de menustructuur nog duidelijk? Hieronder volgt een handige checklist in 18 korte snappy punten.

Multicopy Alphen aan den Rijn

  • J. Keplerweg 10-B
  • 2408 AC Alphen aan den Rijn
  • alphen@multicopy.nl
  • KVK: 89367103
  • Bekijk route

Neem contact op via: 0172–263171

chat
Vandaag geopend:

Gesloten

  • Maandag
  • Dinsdag
  • Woensdag
  • Donderdag
  • Vrijdag
  • Zaterdag
  • Zondag
  • 10:00 - 16:00
  • 10:00 - 16:00
  • 10:00 - 16:00
  • 10:00 - 16:00
  • 10:00 - 16:00
  • Gesloten
  • Gesloten

Openingstijden kantoor: 10.00 uur tot 16.00 uur
Telefonisch bereikbaar (0172 – 263 171): 9.00 uur tot 17.30 uur
Per e-mail bereikbaar 24/7: alphen@multicopy.nl

Wij adviseren je altijd eerst per e-mail (alphen@multicopy.nl) je aanvraag te doen voordat je bij ons langskomt in de vestiging. Zo kunnen wij eerst een offerte maken of je een passend advies bieden. Daarna kan je het werk uiteraard ophalen bij ons op kantoor of langs komen voor een adviesgesprek. Wij hebben geen "klaar terwijl je wacht" service.

Als het goed is heb jij bij het bouwen of laten bouwen van je website alles goed in elkaar gezet en gecheckt en dubbel gecheckt. Maar net zoals je stofzuigerzak vol raakt en je auto na zoveel kilometer – en zelfs als hij vaak stilstond – naar de garage moet voor onderhoud, moet je geregeld je website checken of ie nog helemaal gesmeerd loopt.

1. Is vanaf elke pagina of landingspagina de homepage duidelijk te vinden (aan te klikken)?

Het liefst zet je die links bovenin je website. Zorg ook dat jouw logo aanklikbaar is en naar de homepage leidt. Saai? Ja misschien, maar het werkt wel.

2. Is je website wel responsive?

Oftewel is deze goed leesbaar en scrollbaar op een smartphone of tablet. Test het snel en eenvoudig met PageSpeed Insights van Google via deze link: https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly. Je krijgt daarna direct aanwijzingen en tips om de snelheid te verbeteren.

3. Check of je website een beetje snel laadt.

Google heeft daar ook een testpagina voor, op https://developers.google.com/speed/pagespeed

4. Zijn je afbeeldingen niet te groot?

Een website die begint met een schermvullende grote foto kan artistiek heel verantwoord zijn, maar mensen willen ook meteen iets lezen, een duidelijke boodschap zien of een aanwijzing wat ze lezen en kunnen verwachten. Dwing bezoekers niet om direct te moeten scrollen.

5. Zorg voor goede en duidelijke URL’s, van elke pagina.

Dus niet ‘/&qr=8”’ maar ‘/service/contact#wat-zijn-de-contactgegevens-van-de-klantenservice’. Zet voor de goede SEO-optimalisatie goede zoektermen in de URL. Maar maak ze ook weer niet te lang.

6. Voorkom 404-meldingen.

Weinig zo vervelend als stuiten op een 404- oftewel Error-melding omdat een link of pagina niet meer bestaat. Zorg ervoor dat ‘dode links’ uitkomen op je homepage. Dat is goed voor het humeur van je bezoeker, goed voor je SEO-ranking en uiteindelijk vooral goed voor jezelf, je conversie en omzet.

7. Ben je goed vindbaar op Google en Bing?

Aan iedere pagina moet je meta-omschrijvingen toevoegen om je SEO te optimaliseren.

8. Vermijd plugins.

Gebruik liever geen Flash, JavaScript, Silverline of andere plug-ins die gebruikers eerst moeten installeren.

9. Kan de bezoeker zich snel en makkelijk oriënteren?

Is de menustructuur en de navigatie duidelijk? Heb je een duidelijk zichtbaar ‘hamburgertje’ zoals het menu-icoontje met drie streepjes wel wordt aangeduid. Misschien kun je die knop ook gewoon ‘Menu’ noemen. Of het woord ‘Menu’ ernaast zetten. Gebruik in ieder geval een opvallende kleur, zorg voor voldoende contrast.

10. Heeft je website een kruimelpad?

Aan een kruimelpad bovenin kunnen bezoekers snel en makkelijk zien waar ze zijn zodat ze niet verdwalen. Zeker als ze niet op de homepage binnenkomen.

11. Gebruik je mediabestanden?

Als je een film of video of een MP3 op je website zet, zorg dan dat de film snel laadt of embed de film.

12. Zijn je hyperlinks wel duidelijk en contrastrijk genoeg aangegeven?

Geef ze consequent dezelfde kleur, of onderstreep ze.

13. Open externe links in een nieuw venster.

Zorg dat als je naar een andere pagina linkt of bij een externe link dat er automatisch een nieuw scherm of tabblad opent, anders ben je je bezoeker echt kwijt.

14. Hoe is het met de leesbaarheid?

Gebruik je wel een duidelijk leesbaar lettertype en juiste tekengrootte? Gebruik liever een te groot letterkorps dan een te klein. Is het contrast goed? Is de achtergrond niet te druk? Of staat er een foto achter tekst die daardoor slechts met moeite leesbaar is?

15. Doe regelmatig een browsercheck.

Chrome, Firefox, Safari, Internet Explorer, Mozilla… iedereen gebruikt een andere browser en vaak verschillende naast elkaar. Check geregeld of je website op alle browsers er goed uitziet en doet wat ie moet doen.

16. Vermijd te grote afbeeldingen.

Niet alles hoeft in een National Geographic- of andere zware printresolutie op je website te staan. Te zware foto’s maken je website nodeloos traag.

17. Besteed tijd aan onderhoud.

Let je erop dat de plug-ins die je gebruikt ook geregeld geüpdatet moeten worden. Besteed echt elke week tijd aan onderhoud. Bouw het liefste een vaste dag in.

18. Promoot je website.

Zorg niet alleen voor SEO-vindbaarheid maar ook actieve promotie van je website. Zet er nieuws op of andere interessante content en wijs mensen erop via social media zoals Twitter, Facebook, LinkedIn, Instagram en Pinterest. Of via je e-mailnieuwsbrief.