Druktechnieken
DrukwerkPrinten en kopiërenDigitaal drukwerkVariabel Data printenPrinting on Demand
Banner-small

Zoek een vestiging

Communicatietrends

Blog
Social Media

De 10 redenen waarom jij als ondernemer moet gaan bloggen

Je stopt heel veel energie en tijd in het dagelijks runnen van je onderneming. Dat doet iedere MKB’er met hart voor zijn of haar zaak. Toch is het goed om af en toe even afstand te nemen, en naast werken ín je bedrijf ook te werken áán je bedrijf. Ga bloggen. Voeg een blog aan je website toe. Hieronder lees je de 10 redenen waarom je moet gaan bloggen. Mét tientallen suggesties voor blog-onderwerpen.

De 10 redenen waarom jij als ondernemer moet gaan bloggen

Je stopt heel veel energie en tijd in het dagelijks runnen van je onderneming. Dat doet iedere MKB’er met hart voor zijn of haar zaak. Toch is het goed om af en toe even afstand te nemen, en naast werken ín je bedrijf ook te werken áán je bedrijf. Ga bloggen. Voeg een blog aan je website toe. Hieronder lees je de 10 redenen waarom je moet gaan bloggen. Mét tientallen suggesties voor blog-onderwerpen.

Vandaag geopend:

-

      1. Je geeft je klanten en potentiele klanten waardevolle informatie.

      Jij bent ondernemer, je bent dus gespecialiseerd in een product en/of dienst, een sector, een branche, een probleem. Of je nu fysiotherapeut bent, een afslankprogramma aanbiedt, een koeriersbedrijf hebt of een cateringbedrijf, je weet dingen en je hebt iets te bieden. Anders zouden mensen niks bij je afnemen. Je beschikt dus over informatie waarop je doelgroep zit te wachten. Hou die niet voor jezelf! Die informatie kun je delen met je doelgroep. Ga dus bloggen! Door informatie te delen via het bloggen trek je vanzelf meer lezers en dus ook nieuwe klanten.

      2. Door te bloggen word je bekender en verhoog je je trustfactor.

      Bloggen is in feite reclame maken maar dan gratis op je eigen website of op een blogplatform van een ander, zoals een vakvereniging, een branchevereniging, een vakblad of een netwerkclub. Je bedrijf krijg meer bekendheid en omdat jij je als een expert op jouw gebied profileert, groeit het vertrouwen dat mensen in jou en je bedrijf hebben. En meer bekendheid en een hogere trustfactor samen is een winnende combinatie.

      3. Je bedrijf wordt beter gevonden door Google.

      Google houdt van blogs omdat ze vaak uniek zijn en er steeds nieuwe en relevante informatie bij komt. Kortom jouw blog bevat unieke content. Zeker als je bepaalde zoektermen gebruikt en tags toevoegt word je beter gevonden door Google. Google is zo aardig om allerlei tools aan te beiden waarmee je kunt bepalen hoe je met de juiste zoekwoorden de juiste klanten bereikt, waaronder de Zoekwoordplanner van Google Ads. Daarmee kun je ook zoekwoordideeën opdoen voor de ontwikkeling van jouw AdWords-campagnes via Google.

      4. Je hebt iets te vertellen op social media.

      Niet alleen zoekresultaten in Google leiden naar jouw blog en bedrijf, maar ook je verwijzingen en links die je plaatst op Twitter, Facebook en LinkedIn. En via WhatsApp uiteraard. Wie iets nieuws te vertellen heeft dat interessant is voor een brede groep mensen, mag dat wel laten weten ook. Bijkomend voordeel: mensen kunnen jouw berichten delen waardoor je bereik weer toeneemt.

      5. Je wordt als bedrijf toegankelijker.

      Als jij je open opstelt, stellen jouw klanten zich ook opener op en als jij vragen stelt, krijg je vragen terug. Als jij je in het openbaar vertoont, lok je reacties uit en daarop kun jij weer reageren. Een vliegende kraai vangt altijd wat, zegt het spreekwoord. Dat geldt ook voor een bloggende ondernemer. Als je je open opstelt wordt je bedrijf ook transparanter en daar houden klanten van.

      Ze willen nu eenmaal weten met wie ze zaken doen. En ze willen weten hoe producten gemaakt worden, hoe diensten in elkaar zitten en tot stand komen. Jij geeft ze een kijkje in de keuken en dat werkt net als in een restaurant. Als je als gast ziet hoe de koks aan het werk zijn en hoe het eten wordt bereid krijg je automatisch meer vertrouwen in de zaak. Je imago als bedrijf wordt daardoor ook sterker. In een wereld van fake news, bedrog en schandalen is openheid een waardevolle factor.

      6. Denk aan het belang van je lezer.

      Wat wil je lezer eigenlijk van jou? In één zin: iets van jou te weten komen. Hij of zij wil informatie waar hij/zij iets aan heeft of gewoon puur voor de lol of entertainment. Onderhoudende informatie is ook informatie. Als jij schrijft over je grootste miskoop, je liefdesleven of een gênant moment bij de kapper of in een winkel vindt dat meestal veel weerklank. Iederéén heeft weleens een miskoop, troubles in zijn/haar liefdesleven of gênante momenten. Productinformatie, manuals, de ontwikkeling van nieuwe diensten, dat zijn allemaal goeie onderwerpen om over te schrijven. Klanten die daar verder mee komen zijn je dankbaar en ze kopen ook eerder iets van iemand die weet waar hij of zij het over heeft dan van een dozenschuiver.

      7. Maak het persoonlijk.

      Jouw blog mag alles zijn, behalve één ding: een reclamefolder. Er moet elke keer iets in je blogpost zitten dat waarde heeft. Iets dat prikkelt, iets nieuws en dat mensen inspireert. Een les die je mensen leert. Dat kan ook een levensles zijn. Een levensles die je zelf leerde, dankzij een klant bijvoorbeeld. Een aha-belevenis of Eureka-moment. Of iets leuks of bijzonders. Wees daarbij dus vooral ook persoonlijk. Klanten zijn mensen. Ze lezen het blog en mensen lezen het liefste over mensen.

      8. Eindig met een vraag of een oproep.

      In jargon heet dat een call to action. Je roept je lezers uitdrukkelijk op tot actie over te gaan. Dat kan een vraag zijn: hoe doen jullie dit? Het kan een oproep zijn om een andere pagina op jouw website te bezoeken. Of om gebruik te maken van een tijdelijke actie. Het kan een oproep zijn om een stuk van een ander te lezen. En het kan een oproep zijn om mensen zich te laten inschrijven op je mailinglijst. Of om jouw Facebookpagina leuk te vinden.

      9. Maak een blogplan en maak er ruimte voor in je agenda.

      Bloggen is ploeteren hoor je vaak. Dat kan het, als je het niet goed aanpakt, inderdaad zijn. Maar dat geldt voor al je werk. Als jij als delicatessenwinkelier niet op tijd kaas of wijn inkoopt zit je op een goede dag zonder. Maak dus een planning en ruim tijd in voor het schrijven van je blogs. Plan er een paar vooruit. Waar moeten je blogs over gaan? In punt 10 vind je enkele ideeën.

      10. Tips voor onderwerpen.

      • Geef lijstjes van je best verkochte items en ook van je slechtst verkochte producten.
      • Licht een product uit en vertel waarom je het in je assortiment hebt.
      • Geef een handleiding over een van je producten met elementen waar weinig mensen van op de hoogte zijn.
      • Geef antwoord op vaak gestelde vragen van klanten.
      • Vertel over bijzondere klanten.
      • Vertel over een klant aan wie je nog niet levert, maar die heel goed af zou zijn met jouw product en waarom.
      • Geef handige tips over hoe mensen nog meer halen uit jouw producten.
      • Geef wat inzicht in de prijsopbouw van je producten. Stel je bent keukenleverancier, hoe komt die prijs van pakweg 25.000 euro nu eigenlijk tot stand?
      • Wat zijn nu de langstlopende producten in jouw assortiment? En waarom gaan ze al zo lang mee?
      • Hoe ga jij om met klachten? Of met vragen over prijzen, als iemand ergens anders een lagere prijs heeft gezien dan bij jou?
      • Vertel over de 5 grootste misverstanden die leven binnen jouw sector.
      • Waarom doe jij als ondernemer wat je doet? What makes you tick? Wat zijn je ambities?
      • Vertel over aanstaande nieuwe producten of diensten die je nu ontwikkelt. En vanaf wanneer ze die dan kunnen gaan kopen of afnemen.
      • Kondig acties aan, kortingacties, uitverkopen etc.
      • Speel in op het nieuws, zeker als de berichten met jouw vakgebied te maken hebben.
      • Vraag je lezers naar dingen die ze graag willen weten over jouw bedrijf of de diensten die je aanbiedt.
      • Vertel over vakliteratuur die je leest. Beurzen die je bezoekt of leveranciers in het buitenland en waarom je juist met hen zaken doet.
      • Staat er veel jargon op jouw website of in je productcatalogus? Leg het uit, vertel waar het vandaan komt.
      • Organiseer een poll over een vakonderwerp.
      • Ga in op een blogpost van een collega-ondernemer of concurrent.
      • Welke problemen komen jouw klanten vaak tegen en wat doe jij eraan?
      • Wat zijn de belangrijkste trends in jouw werkgebied? Kijk ook in de toekomst, hoe ziet jouw vakgebied er over tien of 50 jaar uit?
      • Organiseer een quiz of een wedstrijd met leuke prijzen.