Communicatietrends
Heeft jouw drukwerk een opfrisbeurt nodig? Zo kom je erachter
Heeft jouw drukwerk een opfrisbeurt nodig? Zo kom je erachter
Gedrukt marketing- en verkoopmateriaal speelt een cruciale rol bij het binnenhalen van klanten voor je bedrijf. Hoewel sommige materialen prima een tijdje probleemloos kunnen worden gebruikt, kunnen andere snel verouderd raken. Het is daarom aan te raden om regelmatig het drukwerk van je bedrijf te controleren en bij te werken.
Gedrukt marketing- en verkoopmateriaal speelt een cruciale rol bij het binnenhalen van klanten voor je bedrijf. Hoewel sommige materialen prima een tijdje probleemloos kunnen worden gebruikt, kunnen andere snel verouderd raken. Het is daarom aan te raden om regelmatig het drukwerk van je bedrijf te controleren en bij te werken.
Heeft jouw drukwerk een opfrisbeurt nodig? Zo kom je erachter
Gedrukt marketing- en verkoopmateriaal speelt een cruciale rol bij het binnenhalen van klanten voor je bedrijf. Helaas gebruiken veel bedrijven de methode van ‘ontwikkelen en vergeten’ als het gaat om communicatiemiddelen. Hoewel sommige materialen prima een tijdje probleemloos kunnen worden gebruikt, kunnen andere snel verouderd raken. Het is daarom aan te raden om regelmatig het drukwerk van je bedrijf te controleren en bij te werken.
-
Waarom zou je jouw materiaal controleren?
Up-to-date marketing- en verkoopmateriaal zorgt ervoor dat je je merk op de juiste manier aan klanten presenteert. De materialen moeten je merk uitdragen, laten zien wat je bedrijf doet en actuele aanbiedingen bevatten. Als je materiaal verouderd of irrelevant is, kan dit verwarring en frustratie veroorzaken bij kopers. Afhankelijk van hoeveel je merk of bedrijf is veranderd, zijn de materialen misschien niet eens meer effectief voor je doelgroep! Als je je klanten wil verleiden tot een aankoop, dan zal je boodschap zowel accuraat als eigentijds moeten zijn.
Wanneer moet je je materialen controleren?
Een goede vuistregel is om elke drie maanden je materialen herzien, ofwel één keer per seizoen. Dit helpt je team niet alleen bij het opsporen van noodzakelijke updates, maar stelt je ook in staat om aan te sluiten bij seizoentrends in jouw branche en te profiteren van seizoensgebonden promoties. Er zijn nog een paar andere kritieke momenten om je materiaal te controleren en bij te werken:
- Wanneer je een nieuw product lanceert of je productlijn wijzigt
- Wanneer je opnieuw je merk lanceert of wanneer je een nieuw logo hebt
- Voor elk evenement of elke beurs waarop je gedrukte materialen uitdeelt
- Wanneer je contactgegevens of fysieke locatie (zoals je adres, telefoonnummer en website) veranderen
Dit is natuurlijk ook een mooi moment om je marketingmateriaal te controleren en bij te werken. Denk na over hoe drukwerk jouw verkoopteam het beste kan ondersteunen terwijl ze nu alvast de afspraken gaan inplannen.
Hoe weet je wanneer jouw materiaal een opfrisbeurt nodig heeft?
Bij het uitvoeren van je controle zijn er een paar belangrijke dingen waar je op moet letten om te bepalen of je communicatiemateriaal geüpdatet moet worden.
- Zijn ze consistent met je merk?
Alle communicatiemiddelen moeten consistent zijn met je merk en aansluiten bij de stijl van je andere marketinginspanningen. Zorg ervoor dat alles naadloos aansluit bij de visuele uitingen op andere kanalen, inclusief je website, e-mailcampagnes en sociale media. Klanten moeten in één oogopslag kunnen zien dat het bij jouw bedrijf hoort. Ontdek je inconsistenties of verouderde afbeeldingen? Geef dan het ontwerp een update.
- Spreken ze de doelgroep aan?
Om effectief te kunnen zijn moeten alle materialen moeten een duidelijke boodschap voor de klant hebben. Stem deze boodschap af op de doelgroep. Op hun behoeften en verlangens, op de uitdagingen waarmee ze worden geconfronteerd, en de vragen die ze stellen. Controleer ook de afbeeldingen en zorg ervoor dat eventuele foto's van mensen de klanten weerspiegelen. Denk aan zaken als leeftijd, ras en etniciteit, geslacht, burgerlijke staat en gezinsstatus, en levensstijl om ervoor te zorgen dat je klanten zich erin herkennen.
- Hebben ze een duidelijke call to action?
Geen enkel communicatiemiddel is effectief wanneer het geen duidelijke call to action (CTA) bevat. Je moet je klanten in de juiste richting wijzen. Of het nu gaat om ‘Bezoek onze website’, ‘Bel vandaag nog’ of ‘Wissel deze bon in bij de kassa’, zorg ervoor dat je altijd een prominente en duidelijke CTA in je drukwerk opneemt. Gebruik traceerbare kortingscodes, QR-codes of andere tools om erachter te komen of klanten daadwerkelijk tot de gewenste actie overgaan.
- Weerspiegelen ze je huidige aanbod?
Bedrijven veranderen voortdurend, en het aanbod van je bedrijf is misschien niet meer hetzelfde als een half jaar of een jaar geleden. Zorg ervoor dat je promotiemateriaal klopt met de producten en acties van dit moment. Presenteer je nieuwste of populairste producten, en verwijder eventuele producten of diensten die je niet meer aanbiedt. Het is ook slim om geen seizoensgebonden producten of diensten op te nemen zodat je materiaal niet te snel veroudert.
- Bevatten ze je contactgegevens?
Vergeet niet om klanten te vertellen hoe zij contact met je op kunnen nemen door je website, sociale media-accounts, telefoonnummer, e-mail en/of fysiek adres overal in op te nemen.
Zorg voor het juiste materiaal
Vergeet in dit hele proces niet om de belangrijkste gebruikers erbij te betrekken. Dit is het perfecte moment om met het verkoopteam te overleggen en hen te vragen welk materiaal ze nodig hebben om hun werk beter te kunnen doen. Probeer daarnaast ook te achterhalen wat volgens hen succesvol is geweest (aanbiedingen, call-to-actions etc). Daarnaast is het ook aan te raden om bij klanten te infomeren wat zij prettig vinden aan het bestaande materiaal en waar zij nog behoefte aan hebben.
Vraag direct een offerte aan!
Vraag een offerte aan