Communicatietrends
JA-JA? Alles over de stand in folderland in 9 punten
JA-JA? Alles over de stand in folderland in 9 punten
Ooit was er in brievenbusreclame alleen de JA-NEE- en de NEE-NEE-sticker. De JA-JA-sticker lijkt zijn entree te maken nu Amsterdam ook voor brievenbussen een opt-in wil, om papierverspilling tegen te gaan. De folderbranche reageerde met een rechtszaak maar er zijn ook alternatieven voor de traditionele manier van huis-aan-huisfolderverspreiding. De folder staat nog altijd sterk als communicatiemiddel en omzetaanjager. Hieronder alles over de stand in folderland in 9 overzichtelijke punten.
Ooit was er in brievenbusreclame alleen de JA-NEE- en de NEE-NEE-sticker. De JA-JA-sticker lijkt zijn entree te maken nu Amsterdam ook voor brievenbussen een opt-in wil, om papierverspilling tegen te gaan. De folderbranche reageerde met een rechtszaak maar er zijn ook alternatieven voor de traditionele manier van huis-aan-huisfolderverspreiding. De folder staat nog altijd sterk als communicatiemiddel en omzetaanjager. Hieronder alles over de stand in folderland in 9 overzichtelijke punten.
JA-JA? Alles over de stand in folderland in 9 punten
Ooit was er in brievenbusreclame alleen de JA-NEE- en de NEE-NEE-sticker. De JA-JA-sticker lijkt zijn entree te maken nu Amsterdam ook voor brievenbussen een opt-in wil, om papierverspilling tegen te gaan. De folderbranche reageerde met een rechtszaak maar er zijn ook alternatieven voor de traditionele manier van huis-aan-huisfolderverspreiding. De folder staat nog altijd sterk als communicatiemiddel en omzetaanjager. Hieronder alles over de stand in folderland in 9 overzichtelijke punten.
-
1. Ineens is er een nieuwe officiële sticker, de JA-JA-sticker
De JA-JA-sticker dook al geregeld op in reclamecampagnes maar dan als grappig bedoelde variant op de bekende JA-NEE- en de NEE-NEE-sticker. Zoals enkele jaren geleden in een campagne van DeMeter, Platform voor de Toekomst van DM, die er zijn aanmoedigingsprijs voor aanstormend DM-talent mee illustreerde, de DeMeter Award.
Nu lijkt hij menens te worden.
De JA-JA-sticker wordt namelijk officieel ingevoerd in Amsterdam als het aan de gemeenteraad ligt. Die ging namelijk akkoord met een wetsvoorstel van de Partij voor de Dieren, die een opt-in ook voor brievenbussen ziet als bestrijding van de veronderstelde papierverspilling van folders.
2. Brancheorganisaties tekenden protest aan
Daar is de reclamewereld en branchevereniging KVGO het niet mee eens. Zij spanden een rechtszaak aan tegen de gemeente. Het gevolg is dat de JA-JA-sticker niet in juni 2017 wordt ingevoerd.
Nog niet, maar op een nog nader te bepalen later moment wel, liet de gemeente eind april weten. Amsterdam wil de regelgeving zorgvuldig invoeren, en dat vraagt wat extra tijd.
3. JA-JA-sticker leidt niet tot minder papierverbruik
Brancheorganisaties KVGO en MailDB zijn van mening dat een opt-in (dus uitdrukkelijk toestemming, een JA, voor het ontvangen van folders in plaats van een NEE op je brievenbus) niet leidt tot minder papierverbruik. Zij denken dat adverteerders hun reclamecontent gaan overhevelen van de folder naar huis-aan-huisbladen, en daar zelfs nieuwe huis-aan-huisbladen voor op zullen gaan zetten.
In België kan een reclamefolder die wordt voorzien van wat eenvoudige redactionele tekst een huis-aan-huisblad genoemd worden. Het aantal papieren reclame-uitingen blijft dan gelijk. Daarnaast kunnen bestaande reclamepakketten zonder veel moeite geadresseerd worden zodat ze op elk adres bezorgd mogen worden. Volgens de KVGO veroorzaakt dat alleen maar meer verspilling en onduidelijkheid bij de consument.
4. Consumenten willen folders niet missen
Want de consument houdt van folders. Sterker, mensen willen ze graag blijven ontvangen. Meer dan de helft van de respondenten geeft aan een JA-sticker op de brievenbus te zullen plakken om folders te blijven ontvangen, blijkt uit een onderzoek dat Spotta, de distributietak van PostNL, liet uitvoeren.
5. Reactie van retailers: de website Allefolders.nl
Ondertussen zit de folderbranche niet stil. Want niet alleen papierverspilling en het milieu is een gekend probleem bij ongeadresseerd drukwerk. Ook blijft altijd de vraag knagen of de ontvanger wel de boodschap krijgt waar hij of zij op zit te wachten.
Met die vraag in het achterhoofd kwam het Retail Media Initiatief met de app en website Allefolders.nl. Daarop kunnen consumenten alle recente folders in Nederland online bekijken.
Het Retail Media Initiatief is een vereniging van 80 grote en middelgrote retailers die samenwerken op het gebied van media. Het eerste concrete resultaat van die samenwerking is het gezamenlijke folderplatform allefolders.nl.
6. Alternatief voor Reclamefolder.nl
Het platform moet niet worden verward met de website Reclamefolder.nl, in de lucht sinds 2014, dat vooral aanbiedingen van adverteerders promoot.
7. Nog een alternatief: de website Kiesjefolders.nl
Daarnaast is er ook nog de website gepersonaliseerde brochure van 4 pagina’s gaat naar 2 miljoen huishoudens. Kosten: 582.000 euro, omgerekend 30 eurocent per ontvanger.
Colruyt bespaart daarmee gemeentebelasting op folders (in België zijn ongeadresseerde folders minder aantrekkelijk omdat elke gemeente zijn eigen belasting op huis-aan-huisreclame mag heffen) en betaalt ondanks de kleinere hoeveelheid brievenbussen die ze bereiken en minder pagina’s toch een veel hogere prijs, uiteraard door de extra porto- en drukkosten.
Maar Colruyt verdient die investering met gemak terug. Want vrijwel iedereen maakt de envelop open om de folder in te zien. Het gebruik van kortingcoupons in de brochure is met 30 procent gestegen. Per saldo levert het Colruyt een omzetstijging op van 6 procent, en dat is geen kattenpis op een omzet van jaarlijks 9 miljard euro.
9. Data is alles
Zo zie je dat data weer het verschil maken. Goede gebruikersdata moeten voor iedere retailer of winkelier topprioriteit zijn. Door de beschikbare data goed te analyseren kun je je folder steeds beter laten aansluiten op de wensen van je klant. Of die folder nu een digitale folder is of een gedrukte folder.