Druktechnieken
DrukwerkPrinten en kopiërenDigitaal drukwerkVariabel Data printenPrinting on Demand
Banner-small

Zoek een vestiging

Communicatietrends

Blog
Sites & Apps

Maak uw logo mobielvriendelijker

Geen bedrijf ontkomt eraan: een website die mobielvriendelijker is. Om te beginnen met uw logo. Google, Facebook en Twitter gingen u al voor met een nieuw logo. Simpel does it.

Maak uw logo mobielvriendelijker

Geen bedrijf ontkomt eraan: een website die mobielvriendelijker is. Om te beginnen met uw logo. Google, Facebook en Twitter gingen u al voor met een nieuw logo. Simpel does it.

Vandaag geopend:

-

      Het mobieltje is steeds vaker de voordeur van het internet. Dat heeft gevolgen voor het design van uw website of webshop. Hij moet mobielvriendelijk zijn: alle belangrijke elementen moeten ook op een klein scherm zichtbaar zijn. Een van die belangrijke dingen is uw logo.

      Eenvoud

      Er was in de media veel te doen over het nieuwe design van het Google-logo dat ze per 1 september 2015 ingevoerd hebben. De internetgigant vereenvoudigde zijn logo niet voor niets. Overigens net als onlangs Yahoo, Netflix, Twitter en Snapchat dit deden. In de zomer van 2015 kreeg het Facebook-logo rondere letters. Een kleiner scherm vraagt nu eenmaal om eenvoud in design.

      Het Google-logo is letterlijk kinderlijk te noemen, kinderlijk eenvoudig. De letters hebben nog steeds dezelfde speelse kleuren – blauw, rood, geel en groen – maar het beeldmerk is nu veel mobielvriendelijker voor smartphones, tablets en smartwatches zoals de Apple Watch.

      G groot

      De G als beginletter en afgeleid beeldmerk is ook aangepakt. Het is geen kleine letter g meer, maar een hoofdletter. En hij is niet langer wit, maar heeft de vier bekende Google-kleuren.

      Zo komt die G ook duidelijker uit op bijvoorbeeld een app-icoon: wie zijn Google Maps-app heeft geüpdatet, ziet dat de kleine g is vervangen door hoofdletter G.

      Veel besproken

      Het nieuwe zeg maar Glogo werd veel besproken op Twitter. Tuurlijk, geen enkel logo wordt zo vaak gezien. Er waren jubelaars en criticasters.

      Grappig en opvallend was de reactie van Heineken Nederland op Twitter, op de een tikje achterover hellende ‘e’ in het logo. Dat lachende e’tje zat er weliswaar al langer in maar valt door het nieuwe lettertype meer op. En het zit ook al sinds jaar en dag (sinds 1964) in het Heineken-logo, ook om het merk een vriendelijke uitstraling te geven.

      ‘Hey Google, echt lachen dat e’tje!’, twitterde Heineken, met een afbeelding van het Heineken-logo voor de gelegenheid afgebeeld in de Google-kleuren blauw, rood, geel en groen.

      Waarop Google Nederland twitterde: ‘Geïnspireerd door de meester’, met daarbij een foto van Freddy Heineken die zogenaamd het e’tje van Google naar links draait.

      In een filmpje over de ontwikkeling van Google wordt het e’tje aan het eind door een piepklein poppetje lachend gedraaid