Communicatietrends
Hoe makkelijker het betalingsproces, hoe meer klanten kopen
Hoe makkelijker het betalingsproces, hoe meer klanten kopen
Hoe makkelijker klanten kunnen betalen, hoe meer je verkoopt. Veel klanten van webshops haken af in het betalingsproces omdat het te onduidelijk of moeizaam verloopt. Maar ook in andere omgevingen is een gesmeerd lopend betalingsproces een voorwaarde voor een optimale omzet en dus winst voor jouw onderneming.
Hoe makkelijker klanten kunnen betalen, hoe meer je verkoopt. Veel klanten van webshops haken af in het betalingsproces omdat het te onduidelijk of moeizaam verloopt. Maar ook in andere omgevingen is een gesmeerd lopend betalingsproces een voorwaarde voor een optimale omzet en dus winst voor jouw onderneming.
Hoe makkelijker het betalingsproces, hoe meer klanten kopen
Hoe makkelijker klanten kunnen betalen, hoe meer je verkoopt. Veel klanten van webshops haken af in het betalingsproces omdat het te onduidelijk of moeizaam verloopt. Maar ook in andere omgevingen is een gesmeerd lopend betalingsproces een voorwaarde voor een optimale omzet en dus winst voor jouw onderneming.
Multicopy Diemen
- Sniep 77
- 1112 AJ Diemen
- diemen@multicopy.nl
- KVK: 72021853
- Bekijk route
Neem contact op via: 020-6981600
09:00 - 17:00
- Maandag
- Dinsdag
- Woensdag
- Donderdag
- Vrijdag
- Zaterdag
- Zondag
- 09:00 - 17:00
- 09:00 - 17:00
- 09:00 - 17:00
- 09:00 - 17:00
- 09:00 - 15:30
- Gesloten
- Gesloten
Door onze verhuizing en samenwerking met onze vestiging in Harderwijk, hebben wij tijdelijk geen kantoor in Diemen. Maar we komen graag naar jou toe om je wensen te bespreken en daarnaast staat ook onze haal- en brengservice, voor levering binnen Diemen, kosteloos voor je klaar. Uiteraard proberen we de overlast zoveel mogelijk te beperken en we hopen je snel uit te kunnen nodigen om onze nieuwe locatie te bezichtigen!
1. Laat klanten niet afhaken in het betalingsproces.
Jouw klant koopt iets bij jou en wil betalen, direct zelfs, zonder dat hij of zij het product in huis heeft. Maar dan moet het betaalproces niet te ingewikkeld zijn, anders haakt je klant af.
Je klant is dan geen koper meer, maar een teleurgestelde bezoeker.
2. Verdiep je in het betaalgedrag van je doelgroep.
Wil iedereen met iDEAL betalen? Heel veel mensen wel – zo’n 60% van de Nederlandse online shoppers. Maar mensen betalen ook graag per creditcard (6%), via PayPal (6%) of via een overschrijving vooraf (ook 6%). En mensen kunnen een wisselende voorkeur hebben voor een betalingsproces. Ze hebben bijvoorbeeld hun creditcard niet bij de hand, dus betalen ze maar per iDEAL. Of omgekeerd, bijvoorbeeld dankzij een tijdelijke kortingsactie van de instelling die de creditcard uitgeeft.
3. De digitale machtiging komt op.
Bij een digitale machtiging geeft een klant een eenmalige online machtiging voor de afschrijving van het te betalen bedrag. Online winkelen wordt steeds groter dus het elektronisch betalingsverkeer groeit snel. Dat maakt de noodzaak van digitaal incassomachtigen duidelijk. Het kost je als ondernemer wat extra moeite en een goede inrichting van je IT-systemen. Je kunt ook een zogeheten Payment Service Provider (PSP) in de arm nemen.
4. Betaalprovider zorgt voor tijdswinst en gebruiksgemak.
Een Payment Service Provider of eenvoudiger gezegd een betaalprovider — denk aan Mollie, Buckaroo, Ayden, MultiSafepay en Docdata — neemt je veel werk uit handen. Hij voorziet webwinkeliers van uiteenlopende betaalmogelijkheden, zoals iDEAL, bankoverschrijving, creditcardbetaling en een betaling per mobiele telefoon. Zelfs Bitcoin is al mogelijk; een risicoloos betaalmiddel. In wezen is een betaalprovider de internetkassa voor jouw webshop. Ze verzorgen de complete financiële afhandeling van al jouw online transacties. Dat is aanzienlijk makkelijker dan wanneer je als webshopeigenaar bij iedere bank of betaaldienst op bezoek moet om de technische koppeling met je webshop te regelen, tarieven moet afspreken en alle geldstromen afzonderlijk persoonlijk in de gaten moet houden.
Nog een voordeel is dat zo’n betaalprovider op de achtergrond zijn werk doet. Hij is dus niet al te duidelijk zichtbaar, de hele betaling speelt zich af in jouw — voor de klant bekende — huisstijl. Er is ook één nadeel van in zee gaan met een collecterende Payment Service Provider. Jouw klanten zien op hun bankafschrift de naam van de collecterende Payment Service Provider en niet de naam van jouw winkel.
5. Makkelijke vooraf ingevulde factuur per mail.
Een betaalprovider kan jouw klant ook een factuur per mail sturen, die eenvoudig en snel te betalen is. Alles is al ingevuld en de klant rekent af via de methode waar hij of zij het meest mee vertrouwd is. Alle betalingen worden gekoppeld aan je CRM-systeem en boekhoudpakket. Hierbij worden de betaalde facturen automatisch op ‘betaald’ gezet en hoef je geen onnodige betalingsherinneringen meer te sturen.
6. Stuur een betalingslinkje per sms of WhatsApp.
Met de razend populaire app Tikkie kun je betaalverzoeken sturen via WhatsApp, en sinds enige tijd ook per sms, Messenger en Telegram — of je deelt een QR-code. Deze QR-code bevat een betaallink die rechtstreeks opent in de bank-app van de klant. Tikkie is op de markt gebracht door ABN Amro, maar je hoeft geen klant bij die bank te zijn om de app te gebruiken of verzoeken te ontvangen. Je hebt alleen een Nederlandse betaalrekening nodig, een smartphone (iOS en Android) en WhatsApp. De ontvanger van het betaalverzoek heeft Tikkie niet nodig, wel WhatsApp en een Nederlandse betaalrekening. Je hebt als ontvanger/klant zelfs geen code of account nodig, dat maakt de drempel heel laag.
De ontvanger van het betaalverzoek krijgt via WhatsApp een link om via iDEAL te betalen.
De app zorgt ook voor overzicht. Na het versturen van een betaalverzoek, zie je in de app wie betaald heeft. Zo kun je een herinnering sturen aan wie nog niet betaald heeft.
Je kunt je betaalverzoek ook versturen aan een WhatsApp-groep. Tikkie heeft op dit moment 1 miljoen gebruikers en er worden 150.000 betaalverzoeken per week verstuurd.
7. QR-code maakt ook pinnen mogelijk zonder pinautomaat.
Betalen via een QR-code is nog niet heel bekend en niet overal ingeburgerd, maar de methode slaat een brug tussen online bankieren en fysieke transacties.
Je kunt een QR-code namelijk printen op papier, wat handig kan zijn voor de rekening van een restaurant. Deze kun je afdrukken op een collectebus of jas van een collectant om simpel online te doneren. Je hebt ook geen (mobiele) pinautomaat nodig, wat de QR-code ideaal maakt voor bedrijven die aan huis bezorgen.
8. En als je klant niet betaalt?
Veel betaalmethodes werken met vooruitbetalen. Als dat niet het geval is, hoe ga je dan om met een klant die de betalingstermijn overschrijdt? Direct een incassobureau inschakelen is niet altijd de ideale manier. Het inningspercentage is groter als je het aanmaningstraject in eigen hand houdt. Stuur eerst een vriendelijk opgesteld bericht. De klant is eerder bereid om daarna te betalen dan wanneer er een dreigbrief van een incassobureau binnenrolt. Zeker als je die klant later weer terug wilt zien in jouw winkel.