Druktechnieken
DrukwerkPrinten en kopiërenDigitaal drukwerkVariabel Data printenPrinting on Demand
Banner-small

Multicopy Maastricht

Communicatietrends

Blog
Crossmedia

8 social media kanalen en wat ze doen voor jouw bedrijf

Hoe bereik je je doelgroep met social media? Waar zit je doelgroep? Je website blijft natuurlijk het belangrijkste onderdeel en basis van je online marketing. Social media kanalen vergroten je bereik echter enorm met relatief weinig moeite. Maar welke kanalen moet je gebruiken? Hieronder een overzicht in vogelvlucht van de Achtenswaardige Acht onder de social media.

Multicopy Maastricht

Vandaag geopend:

Gesloten

Gesloten

Neem contact op via: 043-363 79 94

mail

8 social media kanalen en wat ze doen voor jouw bedrijf

Hoe bereik je je doelgroep met social media? Waar zit je doelgroep? Je website blijft natuurlijk het belangrijkste onderdeel en basis van je online marketing. Social media vergroten je bereik echter enorm met relatief weinig moeite. Maar welke sociale media kanalen moet je gebruiken? Hieronder een overzicht in vogelvlucht van de Achtenswaardige Acht onder de social media.

Multicopy Maastricht

  • Meerssenerweg 93
  • 6222 AJ Maastricht
  • maastricht@multicopy.nl
  • KVK: 14074139
  • Bekijk route

Neem contact op via: 043-363 79 94

chat
Vandaag geopend:

Gesloten

  • Maandag
  • Dinsdag
  • Woensdag
  • Donderdag
  • Vrijdag
  • Zaterdag
  • Zondag
  • 09:00 - 17:00
  • 09:00 - 17:00
  • 09:00 - 17:00
  • 09:00 - 17:00
  • 09:00 - 17:00
  • Gesloten
  • Gesloten

Misschien heb je een persoonlijke pagina of zelfs een bedrijfspagina op Facebook, een profiel op LinkedIn of Instagram en wellicht ook wel eens een Twitter-account aangemaakt maar daar weinig mee gedaan. Misschien weet je al wat beter de weg in social media. Misschien heb je een aan je site gekoppeld blog maar mis je de tijd om te bloggen, want het maken van goede blogcontent kost veel tijd. Social media worden ook wel aangeduid als microblogs. Je kunt ook met (betrekkelijk) weinig tijdinvestering impact genereren.

Of je nu veel of weinig ervaring hebt, hieronder gaan we de belangrijkste acht socialmediaplatformen in vogelvlucht langs, zodat jij kunt bepalen welke het best bij jou en jouw bedrijf past. Bij elk kanaal zie je steeds vijf tot tien belangrijke bullets zodat je snel een overzicht krijgt.

O ja, een belangrijke tip: gebruik ze niet allemaal tegelijk, want dan heb je tóch te weinig tijd om het echt goed te doen. Een richtlijn is twee of misschien drie social media kanalen tegelijk. Maar maximaal vier.

1. Facebook

  • Bij uitstek geschikt om fanbase op te bouwen.
  • Laagdrempelig.
  • Veel gebruikt, als grootste social medium in Nederland, dus logisch medium.
  • Een bedrijfspagina is dé manier om op informatie te delen en acties en aanbiedingen te communiceren. Ook door mogelijkheid te reageren op vragen en klachten en dergelijke.
  • Dankzij de ‘Vind ik leuk’-mogelijkheid ontstaat er een permanente binding, waardoor je klant of potentiële klant ook al je updates ziet. Goed voor herhalingsaankopen en -contact. En vrienden van je klant zien ook dat hij/zij jouw bedrijf leuk vindt.
  • Loyaliteitverhogend.
  • Google houdt van Facebook-pagina’s dus dat is weer goed voor je SEO-marketing.
  • Video – en live video – wordt steeds belangrijker op Facebook, dus houd daar rekening mee door óf live te gaan of leuke en/of praktische korte filmpjes te plaatsen.
  • Facebook is vooral populair bij ouderen en volwassenen, vanaf 22-23 jaar. Bij jongeren wat minder in trek geraakt de laatste jaren. En 14-jarigen zul je niet meer elke dag op Facebook zien. 40’ers en 50’ers zijn gek op Facebook.

2. LinkedIn

  • Ooit bedoeld voor het opzetten en uitbouwen van je zakelijke netwerk maar nu het medium om te laten zien wie je bent en wat je in je mars hebt.
  • Je bereikt je netwerk met updates maar ook met artikelen, zeg maar blogs maar dan blogs die eerder worden gelezen.
  • Lidmaatschap van groepen levert je extra autoriteit en geloofwaardigheid op. Zeker als je daarin bijdragen levert of reageert op anderen.
  • Essentieel ook: het niveau is hoog. Veel beslissers dus, directeuren, managers, inkopers, ceo’s. Vaak zijn mensen die je graag zou willen spreken of mailen één handshake – één contact – van je verwijderd.
  • Als je een betaald premium-account neemt bereik je nog eerder en makkelijker belangrijke mensen.
  • Dankzij de bedrijfspagina’s zie je ook snel wie waar werkt, en wie net weg is.
  • Nog een pre is het internationale karakter als je ook over de grenzen opereert.
  • Jongeren zijn niet of nauwelijks te vinden op LinkedIn. Wel late twintigers hoewel studenten aan HBO en WO ook een LinkedIn-profiel hebben. Verder iedereen van 30 tot 70 jaar.

3. Instagram

  • Instagram is definitief doorgedrongen als social medium met 8.5 miljoen gebruikers in Nederland.
  • Visuele social media, zoals Instagram en ook Pinterest en Facebook, winnen het pleit van de vooral tekstuele media.
  • Foto’s én filmpjes zeggen meer dan woorden. Maar dan moet je als bedrijf wel foto’s hébben. Goede foto’s (en video’s). Of goede foto’s laten maken, door een professional of door jouzelf of een toegewijde medewerker.
  • De juiste hashtags, veel gebruikt op Instagram, maken jouw content goed vindbaar.
  • Instagram is ideaal voor brand engagement, het laden van je merk met emoties, dus goed voor je merkbeleving.
  • Instagram is echt specifiek gericht op gebruik op een smartphone – en mobiel wordt steeds belangrijker zoals je weet.
  • Gebruikers kijken gemiddeld langer op Instagram dan op Facebook.
  • Instagram is een ongelooflijk positief medium, het zoetste van alle social mediakanalen. De top 3 emoji’s op Instagram zijn allemaal lief en hartelijk: op 3 staat de kusgevende smiley, op 2 de ogen-als-hartjes-smiley en het rode hartje op 1.
  • Wordt vooral gebruikt door jongeren, van 13 of 14 tot 35 à 40 jaar. Daarboven is Instagram nog niet echt in de gratie, maar ook dat verandert snel.

4. Snapchat

  • Snelst groeiende socialmediakanaal van dit moment.
  • Opkomend marketingkanaal voor bedrijven. Eerder effectief voor marketing en branding dan voor sales.
  • Echt gemaakt voor mobiel, Snapchat werkt niet eens op desktopcomputers, dus gebruik is intensief en persoonlijk.
  • Snel en eenvoudig. Je boodschap – foto of filmpje – staat binnen enkele klikken online.
  • Je kunt ook gericht aan de gewenste personen boodschappen versturen.
  • Foto’s kun je snel en makkelijk pimpen en voorzien van tekst en animaties.
  • Uitstekend geschikt voor wedstrijden, call-to-actions en andere vormen van actiemarketing.
  • Daarnaast laat je zien wie je bent, wie er bij jouw bedrijf werkt, hoe en waar je spullen worden gemaakt, wat er gebeurt op de werkvloer of in het magazijn, je kunt tips geven over het gebruik van jouw producten, sneak previews… Kortom, alles wat het delen waard is, en dat is meer dan je denkt. Zo bouw je snel meer brand engagement op en je interactie met je doelgroep neemt toe, of die nu bestaat uit consumenten of B2B.
  • Net als bij Twitter breid je je bestand van volgers uit door veel andere mensen zelf te gaan volgen en door leuke en interessante content te plaatsen. Meld ook op je andere socialmediakanalen en in e-mailnieuwsbrieven en op je website dat je actief bent op Snapchat.
  • Besteed er serieus tijd aan, maar dat geldt voor alle besproken social media kanalen.
  • Zeker als tieners en jongeren je doelgroep zijn moet je verdiepen in de mogelijkheden. Van alle volwassen die op Snapchat actief zijn, is bijna de helft tussen 18 en 24.

5. Twitter

  • Snel medium. Actueel. Goed om nieuws te delen dus, maar steeds minder gebruikers.
  • Makkelijk te gebruiken.
  • Vooral een tekstueel medium, hoewel foto’s het goed doen. Berichten met foto, illustratie of grafiek worden veel vaker bekeken en geopend.
  • Interactief. Je kunt snel vragen stellen aan je klanten en je doelgroep. Zij ook aan jou, dus ook heel geschikt voor webcare en klantenservice.
  • Je ontvangt van je klanten en prospects lekker korte berichten ook, vanwege de 140 tekens-limiet.
  • Je kunt als je nieuws en interessante inhoud tweet of retweet snel autoriteit opbouwen.
  • Interactie is een essentieel ding op Twitter. Niet alleen maar zenden dus, maar ook de dialoog aangaan. Je moet wel een beetje goed kunnen schrijven op de korte baan.
  • Het is op Twitter makkelijk om een zakelijke band op te bouwen met je volgers.
  • Je hebt snel zicht op de nieuwste trends.
  • Dankzij hashtags en mentions, fijn voor de zoekmachine van Twitter ook, kan je bericht snel een groter bereik krijgen.
  • Twitter is niet populair bij jongeren. De vanaf-leeftijd ligt iets hoger dan bij Facebook, ongeveer vanaf 24-25 tot 30 jaar. Ook hier zijn vooral 40’ers en 50’ers fervente Twitteraars. En samen zijn ze met bijna een miljoen (864.000 dagelijkse gebruikers).

6. YouTube

  • Wie filmpjes op het web zet kan niet om YouTube heen.
  • Groot voordeel: iedereen kent het en het is megagroot en ook nog internationaal.
  • YouTube is bij uitstek geschikt om de ins en outs van je bedrijf uit te venten. Met een film, dat spreekt.
  • YouTube is een dochter van Google dus je video’s worden goed gevonden in Google.
  • YouTube is een van de belangrijkste media voor jongeren. Hoe jong ook, ze gebruiken YouTube. En ouderen ook.

6. Google+

  • Google+ is in feite een alternatief voor Facebook (je deelt informatie, artikelen, blogs, foto’s video’s) maar dan via kringen, die je zelf kunt inrichten. Daar kun je dus je ei goed kwijt, over je producten, diensten en nieuws.
  • Er zijn ook goede mogelijkheden voor klantenservice.
  • Maar de grote vraag is: wie zit er allemaal op Google+? Je hoort er weinig mensen over. Sterker, er zijn deskundigen die het een virtuele spookstad noemen omdat er aanzienlijk minder mensen gebruik van maken dan van Facebook.
  • Het medium wordt vooral gebruikt door mensen (vaak trendsetters of internet-savvy mensen) die niks willen missen.
  • Zorg in ieder geval dat je sowieso een account hebt als bedrijf. Maak een bedrijfspagina aan, die je koppelt aan je andere Google-diensten zoals Maps en YouTube en Mail etc. Dat is namelijk heel heilzaam voor je SEO-marketing. Hoe meer Google-producten je gebruikt, hoe fijner Google dat vindt en hoe vindbaarder jij daardoor wordt.

7. Pinterest

  • Wie in beeld te brengen spullen of producten te koop heeft, kan niet ontbreken op Pinterest. Wat je ook aanbiedt, of het nu babyrompertjes, bloemvazen, interieurs, auto’s of meubels betreft.
  • Maak een eigen account of het liefste een bedrijfspagina. Waarschijnlijk zijn er – als je een website hebt of webwinkel met veel beeld – al foto’s van jouw website gepind door anderen. Dat kun je gemakkelijk nagaan op pinterest.com/source/URLvanjebedrijf (met .com of .nl. ingeven).
  • Ikea was de eerste woonwinkel met een Pinterest-board en nu zitten alle woonwinkels op Pinterest.
  • Na Facebook is Pinterest voor veel bedrijven hun grootste socialmedia-kanaal.
  • Gebruikers zien Pinterest als een verzamelsite voor hun mooiste foto’s, anderen zien het als een wishlist voor hun interieur of keukenspullen, weer anderen zien het als een zich permanent ontwikkelend moodboard van hun eigen smaak. Daar wil je als merk, leverancier, producent of winkelier niet ontbreken.
  • Bestaat je doelgroep vooral uit vrouwen (boodschappers bij uitstek)? Die zitten op Pinterest. Vooral vanaf een jaar of 30 tot 55, 60. Van alle vrouwen die online actief zijn, gebruiken 42% Pinterest, en bij mannen is dat slechts 13%.
Hulp nodig met de social media van jouw bedrijf?

Neem contact met ons op