Communicatietrends
Aardig zijn doet wonderen voor je business
Aardig zijn doet wonderen voor je business
Hoe aardiger mensen je vinden, hoe eerder ze geneigd zijn iets met je te beginnen. Ook zakelijk. Van eerste contact tot gesloten deal, je social skills maken het verschil. En tot de belangrijkste sociale vaardigheden behoort niet alleen (glim)lachen, aardig doen en oogcontact maken maar vooral goed luisteren, luisteren en luisteren.
Hoe aardiger mensen je vinden, hoe eerder ze geneigd zijn iets met je te beginnen. Ook zakelijk. Van eerste contact tot gesloten deal, je social skills maken het verschil. En tot de belangrijkste sociale vaardigheden behoort niet alleen (glim)lachen, aardig doen en oogcontact maken maar vooral goed luisteren, luisteren en luisteren.
Aardig zijn doet wonderen voor je business
Hoe aardiger mensen je vinden, hoe eerder ze geneigd zijn iets met je te beginnen. Ook zakelijk. Van eerste contact tot gesloten deal, je social skills maken het verschil. En tot de belangrijkste sociale vaardigheden behoort niet alleen (glim)lachen, aardig doen en oogcontact maken maar vooral goed luisteren, luisteren en luisteren.
Multicopy Spijkenisse
- Curieweg 5
- 3208 KJ Spijkenisse
- spijkenisse@multicopy.nl
- KVK: 24289052
- Bekijk route
Neem contact op via: 0181-611863
Gesloten
- Maandag
- Dinsdag
- Woensdag
- Donderdag
- Vrijdag
- Zaterdag
- Zondag
- 08:45 - 17:15
- 08:45 - 17:15
- 08:45 - 17:15
- 08:45 - 17:15
- 08:45 - 17:15
- Gesloten
- Gesloten
Een voorbeeld uit een sollicitatiegesprek voor een verkoper. De sollicitant krijgt de vraag: ‘Hoe zorg jij dat wij de komende maand er tien klanten bij krijgen?’.
De sollicitant heeft geen antwoord klaar. Hij raakt in paniek en gooit er wat clichés uit over hoe je klanten kunt benaderen, nou ja, komt met een leeg, nietszeggend antwoord. Maar hij luisterde ook niet echt. Een aap had nog iets beters kunnen verzinnen dan die nietszeggende reactie. Wat de persoon aan de andere kant van de tafel werkelijk bedoelde met zijn vraag was: weet deze jongen een beetje van wanten.
Een echt goede luisteraar had dat begrepen. Die had met iets teruggekomen als: O, ik heb niet nu meteen heel specifieke aanvliegroutes paraat maar wat is jullie grootste probleem op dit moment bij het binnenhalen van new business? Een goede luisteraar hoort niet alleen wat er gezegd wordt maar luistert dieper. Hij luistert om te begrijpen. En een slechte luisteraar mist the point.
Blijer
Goed luisteren werkt overal, ook op een netwerkbijeenkomst, een receptie, een congres, een beurs, een verkoopgesprek. Het is een van de simpele life-hacks waarmee je je werkzame en dagelijkse – leven heel eenvoudig aanzienlijk verrijkt.
Ze maken je aardiger. Niet alleen vinden mensen je aardiger als je zelf sympathieker tegen hen doet, je wordt er ook zelf blijer van. En dat helpt. Je wordt aantrekkelijker en mensen gaan op hun beurt weer aardiger tegen jóu doen. En dus doen ze ook eerder zaken met je. En ook goed nieuws: je kunt het gewoon leren, heel eenvoudig door de onderstaande 12 tips op te volgen.
- Lach.
Lachen is de manier om contact te maken en sympathieker over te komen. Mensen spiegelen graag andere mensen en lachen werkt aanstekelijk. Dus ze geven je direct terug wat je aan hen geeft. Lach vaak dus, vertel grapjes, maak relativerende vergelijkingen. Lachen. Niet te overschatten.
- Maak oogcontact.
Het lijkt heel simpel, maar oogcontact maken is een essentiële life-hack. De reden is ook heel simpel: oogcontact is interactief en dat is de aangewezen manier om te laten zien dat je te vertrouwen bent. Je straalt eerder vertrouwen uit als je oogcontact maakt. Kijk maar: wegkijken heeft het tegenovergestelde effect.
- Noem mensen bij hun naam.
Deze tip heeft te maken met de vorige: de ander voelt zich door jou gezien en dus gekend. Ga maar na als anderen jou bij je naam noemen. Dé truc voor hoe je een naam beter onthoudt na het voorstellen: herhaal hem een keer hardop en daarna nog twee keer in je hoofd. Soms helpt het ook een rijmpje te bedenken op de naam die je daardoor beter onthoudt. Waarschuwing: noem de naam van de ander niet in élke zin, dan wordt het irritant.
- Stop je smartphone weg. Echt.
Je mobiele telefoon is handig en zelfs onmisbaar maar in sociale contacten is het een downturner. Stop hem in je binnenzak, broekzak of tas. Anders kijk je daarop in plaats van naar je gesprekspartner. En dat is dodelijk voor de conversatie en het contact.
- Luister naar de ander.
Richtlijn: luister meer dan je praat. Ezelsbrug: je hebt twee oren en één mond.
- Reageer op de ander.
In het verlengde van tip 5. Reageer op wat de ander zegt (en daarvoor moet je ook luisteren). Oftewel: luister actief. Luister echt, en dat laat je merken aan de ander door te reageren op wat hij of zij zegt. Dus luister niet vooral om iets te zeggen als de ander ophoudt met praten – dat komt echt veel voor – maar luister naar de inhoud van wat de ander zegt.
- Herpak een gesprek.
Als degene met wie je in gesprek bent wordt onderbroken door een derde, vraag hem/haar dan later om verder te gaan. Je kent het: vertelde je iets, kwam een ander er tussendoor, en vervolgens blijf jij een beetje ongemakkelijk stil, alsof er niemand zelfs maar luisterde naar jou. Jij kunt de redder zijn voor die persoon, door heel eenvoudig iets te zeggen als: Wat zei je net ook alweer over je etc etc. Het laatste wat ik hoorde was dat je zei dat je etc etc. Zo doe je die ander een ongelooflijk groot plezier. Zij/hij voelt zich weer op haar/zijn gemak en gewaardeerd.
- Geef complimenten.
Complimenten strelen het ego als weinig andere dingen, dus wees er gul mee. Stel anders vragen, zoals ‘Hé, Francien, jij weet toch alles over LinkedIn, weet jij hoe ik etc etc’ of ‘Jij weet vast hoe’ etc etc. Complimenten leveren altijd win-win-situaties op (o ja, vermijd die laatste soort clichés in gesprekken).
- Weet een compliment te ontvangen.
Niet heel veel mensen weten een compliment altijd te accepteren. Dat komt doordat mensen denken dat het egoïstisch overkomt om in je nopjes te zijn met een compliment. En bijna onverstaanbaar iets mompelen als ‘hm, dank je’ maakt je ook niet geliefder bij de gever van het compliment. Zeg ook niet iets relativerend als ‘Joh, dat heb ik allemaal aan jou te danken’, nee, zeg liever iets als ‘Dank je, dat voelt echt heel goed om dat te horen’. Straal zelfvertrouwen uit.
- Klaag niet, zeker niet te veel.
Negatief over alles en iedereen is sfeer- en spelbederver nummer 1. Psychologen duiden klaagzangen ook wel aan als energetische vampiers: ze zuigen energie weg.
- Geef een stevige handdruk.
Misschien hadden we hiermee moeten beginnen, want een ferme handdruk is een stevige binnenkomer. Zeker niet te slap, maar ook weer niet te hard. Vermijd ook een dominante handdruk. Een goede handdruk is onderdeel van de beruchte eerste indruk, samen met een ferme houding en positieve lichaamstaal. En lach (zie 1).
- Vermijd gemáákt aardig doen.
Tot slot een waarschuwing: forceer niks en doe niet gemáákt aardig. Dat hebben mensen direct door en het werkt juist averechts.